احتمالا درخواست گوگل و اپل برای پشتیبانی اپلیکیشن های ایرانی تایید می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، تارنمای آمریکایی«تینک پراگرس»(Think Progress) درگزارشی با اشاره به تصمیم روز جمعه گوگل پلی استور برای حذف اپلیکشن های ایرانی به بهانه تحریم های آمریکا علیه ایران به نقل از این کارشناس افزود: تحریم هایی همچون جلوگیری از میزبانی اپلیکیشن های برنامه نویسان ایرانی، «فقط یک فعالیت بی خطر را محدود می کند. با خواندن توئیتر ایرانی ها متوجه می شویم این تصمیم آنها را بیش از هر زمانی عصبانی کرده است و حذف این اپلیکیشن ها جوانان ایرانی را به دشمنی تحریک می کند.»

تینک پراگرس با اشاره به خشم ایرانی ها از تصمیم گوگل استور افزود: تحریم های جامع، ایرانی ها را از سفارش درخواست خودرو و غذا روی تلفن های همراه خود محروم کرده است. تحریم ها درواقع همه معاملات بین ایران و آمریکا را از جمله در زمینه « تهیه کالاها، فناوری و خدمات» در بر می گیرد.
این تارنما ادامه داد: دراین مورد خاص، گوگل با میزبانی اپلیکیشن های ایرانی، خدماتی را به مردم این کشور ارائه داده است. در نتیجه گوگل و شرکت اپل که آگوست (مرداد) گذشته اپلیکیشن های ایرانی را از پلی استورش حذف کرد، تحریم ها را نقض کرده اند.
به نوشته این تارنمای آمریکایی، دولت «باراک اوباما»رئیس جمهوری آمریکا در سال 2014مجوز جدیدی را صادر کرد که به شرکت هایی چون اپل و گوگل اجازه می داد فروشگاه های مجازی خود موسوم به پلی استورها را به روی ایرانی ها باز کنند.
تیلر کولیس در این زمینه گفت: این طرح، حمایت از جوانان ایرانی با دادن امکان دسترسی آنها به گوگل استور، «مک بوک» (از لپ تاپ های تولیدی شرکت اپل) یا لپ تاپ را هدف قرار می داد اما این مجوز شامل میزبانی از نرم افزارهای ارائه شده توسط برنامه نویسان ایرانی نیست.
تینک پراگرس در ادامه گزارش خود آورده است: گوگل پلی در سال 2003 امکان دسترسی مشتریان ایرانی به این فروشگاه مجازی را فراهم کرد. حدود 50 درصد از جمعیت 80 میلیون نفری ایران 30 سال یا کمتر دارند. تقریبا 48 میلیون نفر در ایران کاربر تلفن های هوشمند هستند و این امر بازاری سودآور در این کشور ایجاد می کند.
این تارنما ادامه داد:لغو چنین اپلیکیشن هایی همچون اسنپ، مشتریان ایرانی را به سمت استفاده از یک فروشگاه نرم افزاری اندروید موسوم به کافه بازار هدایت می کند که در این کشور ارائه خدمات می دهد.
تینگ پراگرس با اشاره به تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای نوشت: بعید به نظر می رسد که دولت « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تحریم های جامع مربوط به میزبانی اپلیکیشن های ایرانی را لغو کند. ترامپ با وجود تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای سال 2015 دور جدید تحریم ها را با هدف برنامه موشک بالستیک ایران در ژوئیه (تیر) گذشته امضا کرد.
بر اساس این گزارش، در داخل ایران، حذف اپلیکیشن های ایرانی نه تنها آزاردهنده است بلکه می تواند به افزایش بیکاری منجر شود. بانک جهانی نرخ بیکاری در این کشور را 12.7 درصد اعلام کرده است.
یک کاربر توئیتر و طراح نرم افزار با ابراز نگرانی ازدست رفتن فرصت های شغلی در نتیجه حذف این اپلیکیش ها به برخی فرصت های اشتغال البته با دستمزدهای پایین برای جوانان در آینده از جمله در زمینه تایپ، ترجمه و نصب نرم افزار اشاره کرد.
کولیس در این زمینه گفت: نکته طنز قضیه این است که با وجود این تعداد از کارآفرینان جوان ایرانی که کنترل های دولتی را دور می زنند و فراتر از مرزهای تعیین شده در برنامه نویسی چنین اپلیکیشن هایی فعال هستند و به جوانان دیگر اجازه دسترسی به چنین اپلیکیشن هایی را می دهند، آنها اکنون به خاطر تحریم های آمریکا باید همه این کارها را تعطیل کنند.
تینک پراگرس خاطرنشان کرد: از مقامات شرکت گوگل درخواست اظهار نظر در این زمینه کرده است اما یکی از اعضای تیم رسانه های این شرکت ازطریق ایمیل پاسخ داده که هیچ گونه بیانیه رسمی منتشر نخواهد شد واین تصمیم «مطابق با مقررات صادرات بوده است.»
وی همچنین گفت که گوگل قصد ندارد برای میزبانی اپلیکیشن های ایرانی درخواست مجوز دهد.
شرکت اپل، آگوست گذشته اپلیکیشن های ایرانی را از استور این شرکت حذف کرد که با انتقاد مقام های ایرانی به دلیل حذف آنها بدون هشدار قبلی مواجه شد.
این تصمیم بعلاوه خشم حدود 47 میلیون کاربر ایرانی رسانه های اجتماعی را بر انگیخت و آنها با تهیه تومار و هشتک هایی با مضمون «توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی» در توئیتر به آن پاسخ دادند.
برخی از کاربران اشاره کردند که حذف این اپلیکیشن ها فقط به مردم عادی ایران، آسیب می رساند.
در بیانیه ای که اپل منتشر کرد، آمده است: «بر اساس مقررات تحریمی آمریکا، این شرکت در اپ استورخود دیگر نمی تواند اپیکشن های ایرانی را در خودجای داده یا اقدام به توزیع آن یا داد و ستدی با برنامه نویسان کشورهای تحت تحریم امریکا داشته باشد.»
«جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در واکنش گفت اپل باید «به حقوق» مشتریان ایرانی احترام بگذارد. برخی از گزارش ها حکایت از آن دارند که مقامات ایرانی شکایت از اپل را به خاطر چنین اقدامی مد نظر دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا