تعیین اولویت‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی با برگزاری یک اجلاس

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، در سال 2016 «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در جریان نشست سازمان همکاری اسلامی در «استانبول» ترکیه ایده برگزاری اجلاسی در حوزه علم و فناوری را ارائه داد.

بر این اساس اولین اجلاس همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری با حضور سران تعدادی از کشورهای جهان در کاخ «استقلال» شهر «آستانه» قزاقستان امروز آغاز به کار کرد.

در این اجلاس قرار است اعضای سازمان کشورهای اسلامی در خصوص اولویت‌ها، اهداف و وظایف در عرصه توسعه علم، فناوری و نوآوری در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بحث و تبادل نظر کنند.

موضوع این اجلاس «علم، فناوری، نوآوری و نوسازی در مدرنیته جهان اسلام» تعیین شده است و به این ترتیت این نخستین اجلاسی است که سران و نخست وزیران کشورهای مختلف تنها مسائل علمی و فنی را در دستور کار قرار خواهند داد.

این اجلاس همچنین تعهد سازمان همکاری اسلامی به علم و فناوری را تائید و اولویت‌ها، اهداف و توصیه‌های خود را به کشورهای اسلامی برای دهه آینده تعیین می‌کند.

بنا بر خبرهای ارسالی در این اجلاس، همچنین قرار است جایزه سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری طی مراسمی اعطا شود.

این اجلاس با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران برگزار شده است.

سازمانی با چتری برای همه کشورهای مسلمان دنیا

سازمان همکاری اسلامی در سال 1969 با مرکزیت در شهر «جده» عربستان آغاز به کار کرد و در حال حاضر 57 کشور عضو این سازمان هستند، ضمن آنکه 5 کشور و 5 سازمان بین‌المللی دارای موقعیت ناظر در این سازمان حضور دارند.

اعضای این کنفرانس به این شرح است:

اعضای آسیایی: آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، مالدیو، مالزی

اعضای خاورمیانه: اردن، امارات، ایران، بحرین، سوریه، عراق، عربستان سعودی، عمان، فلسطین، قطر، کویت، لبنان، مصر، یمن

اعضای آفریقایی: الجزایر، اوگاندا، برونئی، بنین، بورکینافاسو، توگو، تونس، جیبوتی، چاد، ساحل عاج، سنگال، سودان، سومالی، سیرالئون، کامرون، کومور، گابون، گامبیا، گینه، گینه بیسائو، لیبی، مالی، مراکش، موریتانی، موزامبیک، نیجر، نیجریه

اعضای اروپایی: آلبانی، ترکیه

اعضای آمریکای لاتین: سورینام، گویان

اعضای ناظر: روسیه، بوسنی و هرزگوین، آفریقای مرکزی، تایلند، قبرس

ارتقای همبستگی اسلامی میان کشورهای عضو، حمایت از همکاری میان کشورهای عضو در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دیگر موارد اساسی و مشورت میان کشورهای عضو در سازمان‌های بین‌المللی، تلاش در جهت محو تبعیض نژادی و خاتمه بخشیدن به استعمار در تمام اشکال آن و اتخاذ تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین‌المللی مبتنی بر عدالت از جمله اهداف این سازمان تعریف شده است.

هماهنگ کردن تلاش‌ها به منظور حفاظت از اماکن مقدس و آزادسازی آنها و پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و کمک به این ملت درجهت بازپس گرفتن حقوق [خود]، پشتیبانی از مبارزه تمام ملل اسلامی در راه حفاظت از کرامت، استقلال و حقوق ملی‌شان و ایجاد جوی به منظور ارتقای همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورها از دیگر اهداف این سازمان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا