تأمین انرژی شفق قطبی مشتری از یک منبع غیرقابل توضیح

هرچه اطلاعات بیشتری در مورد مشتری کسب می کنیم، درمی یابیم که این سیاره واقعا شبیه به آنچه انتظار داریم نیست. اکنون بار دیگر این غول منظومه شمسی باعث حیرت دانشمندان شده است.

شفق های قطبی مجذوب کننده مشتری، قدرتمندترین نوع این شفق ها در کل منظومه شمسی محسوب می شوند و اندازه گیری های اخیر فضاپیمای جونو (Juno) ناسا نشان می دهد که انرژی این نور کیهانی توسط یک منبع پرقدرت کاملا غیرمنتظره تأمین می شود.

بری ماوک (Barry Mauk) محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه جانز هاپکینز تأکید کرد: درخشان ترین شفق های قطبی در مشتری بواسطه نوعی فرآیند شتاب آشفته (turbulent acceleration) ایجاد می شود که هنوز شناخت درستی از آن نداریم.

354 jupiter 2

ابزار آشکارساز ذرات پرانرژی مشتری (JEDI)، رد و آثار انرژی بر فراز قطب شمال این غول گازی را ثبت می کند، درحالیکه فضاپیمای جونو با سرعت بیش از 160 هزار کیلومتر در ساعت در حال گردش بدور این سیاره است. در این سرعت، دستگاه تنها چند ثانیه برای اندازه گیری زمان در اختیار دارد.

بررسی ها نشان می دهند که شفق های قطبی مشتری، تفاوت بسیار زیادی با شفق های روی زمین دارند. بر روی زمین، شدیدترین نورهای شفق قطبی توسط چاه های پتانسیل الکتریکی (wells of electric potential) ایجاد می شوند که الکترون ها را با شتاب به سمت سطح در امتداد خطوط میدان مغناطیسی هدایت می کنند.

زمانی که این ذرات باردار با گازها در اتمسفر بالای زمین برخورد می کنند، مولکول های گاز، فوتون آزاد می کنند که باعث ایجاد نروهای درخشان در آسمان مناطق قطبی می شود.

کاوش های صورت گرفته توسط فضاپیمای جونو نشان می دهد که الکترون ها در جو مشتری در انرژی تا 400 الکترون ولت، شتاب می گیرند که 30 برابر بیشتر از بزرگترین شفق های قطبی بر روی زمین است. در مشتری، نورها در آسمان بسیار متفاوت هستند.

نتایج این کشف اخیر در مجله Nature منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا