دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید ماده مؤثره 3 دارو

به گزارش سیناپرس،دکتر مرتضی شاکری، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تولید ماده موثره دارویی را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: در تحقیقات انجام شده تاکنون موفق به کسب دانش فنی مواد موثره «دی متیل فومارات»، «دفراسیروکس» و «مایکوفنلات مفتیل» شدیم.

وی تاکید کرد: در میان این 3 ماده موثره دارویی تولید شده، ماده موثره دی متیل فومارات (Dimethyl Fumarat) طرح مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی است و با حمایت این صندوق اجرایی شده است.

شاکری با اشاره به جزئیات مواد تولید شده، توضیح داد: دی متیل فومارات برای درمان بیماری MS نوع عود کننده- فروکش کننده استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این دارو تعداد و شدت حملات بیماری MS را کاهش می‌دهد، گفت: این دارو همچنین روند ناتوانی بیماران مبتلا را کند خواهد کرد.

مجری طرح این دارو را جزو داروهای سرکوب‌کننده ایمنی انتخابی توصیف کرد و یادآور شد: ماده اصلی، دی متیل فومارات است که ماده اصلی آن را سنتز و به شرکت‌های داروسازی ارائه می‌دهیم تا این شرکت‌ها به صورت قرص و کپسول تولید کرده و در اختیار بیماران قرار دهند.

شاکری با تاکید بر اینکه تولید این ماده موثره در کشور بومی‌سازی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از شرکت‌های داروسازی آمریکا پتنت تولید ماده را در اختیار دارد و هیچ شرکتی به مدت 15 تا 20 سال اجازه تولید آن را ندارد؛ اما ما در ایران به دانش فنی تولید آن دست یافتیم و به شرکت‌های داروسازی ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه کارآزمایی‌های بالینی این ماده از سوی برخی از شرکت‌های داروسازی اجرایی شده است، از عرضه این دارو از سوی شرکت‌های داروسازی به داروخانه‌ها خبر داد.

تولید ماده موثره داروی تالاسمی

شاکری به بیان جزئیات ماده موثره دارویی دفراسیروکس (Deferasirox) اشاره کرد و گفت: دفراسیروکس برای درمان بیماری بتا تالاسمی ماژور استفاده می‌شود.

این محقق، کاربرد این دارو را برای درمان وضعیت‌های بیش بار مزمن آهن ناشی از تزریق مکرر خون در بیماران مبتلا به بتا تالاسمی ماژور بالای 6 سال که به طور مکرر خون دریافت می‌کنند و همچنین  بیمارانی که در ماه بیشتر از 7 میلی‌گرم بر کیلوگرم خون تزریق می‌کنند، تجویز می‌شود.

این محقق، این دارو را موثر در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن دانست و ادامه داد: استفاده از این دارو برای بیماران مبتلا به انواع دیگر کم خونی به غیر از بتا تالاسمی ماژور نیز توصیه می‎شود.

بومی‌سازی دانش فنی تولید داروی پیشگیری‌کننده از رد پیوند 

وی از تولید ماده موثره داروی مایکو فنلات مفتیل (Mycophenolate Mofetil) خبر داد و گفت: این دارو در پیشگیری از دفع عضو بیماران دریافت‌کننده پیوند کلیه، قلب و کبد موثر است.

مجری طرح خاطر نشان کرد: بعد از پیوند عضو، بیماران باید برای سال‌های متمادی این دارو را مصرف کنند تا عضو دریافت شده دفع نشود.

شاکری با تاکید بر اینکه این دو محصول دارویی (دفراسیروکس و مایکوفنلات مفتیل) در کشور وجود دارد، گفت: ماده موثره این داروها وارداتی بوده است و ما در این تحقیقات به دانش فنی تولید آن‌ها دست یافتیم.   

وی با تاکید بر اینکه فاز آزمایشگاهی تولید این دو ماده موثره به پایان رسیده است، یادآور شد: این مطالعات به سمت صنعتی شدن دو ماده موثره دارویی «دفراسیروکس» و «مایکوفنلات مفتیل» ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا