صادرات 17 میلیون دلاری 3 محصول نانویی به 4 کشور

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو با حجم صادراتی به ارزش حدودی 17میلیون دلار موفق‌ترین شرکت صادرکننده‌ محصولات نانویی در سال 1394 بوده است. مستربچ‌های نانویی، گرانول‌های نانویی و نانوکامپاندها در زمره‌ محصولات نانویی صادراتی این شرکت در سال 1394 قرار داشتند.

تمرکز فعالیت این شرکت تولید انواع مستربچ و افزودنی‌های پلیمری، نانوکامپاندهای صنعتی و بهداشتی است که ظرفیت تولید سالانه‌ آن 180 هزار تن است. این شرکت در سال 1394 با صادرات 17 میلیون دلار از محصولات تولیدی خود بالاترین میزان صادرات محصولات نانویی را در بین شرکت‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و ازبکستان از جمله کشورهای هدف صادرات این شرکت بوده‌اند.

یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع بسته‌بندی، صنایع نساجی و تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، گرانول‌های پلیمری است که این شرکت با اعمال فناوری نانو به فرایند تولید این محصولات، خواص منحصربه‌فردی را به این محصول داده است.

گرانول نانوکامپوزیتی تولیدی این شرکت نیز دارای خواص آنتی باکتریال است و استفاده از این محصولات در تولید منسوجات، از رشد باکتری‌ها جلوگیری خواهد کرد. در ساختار این گرانول‌ها از نانوذرات اکسید روی استفاده شده است.

اکسید روی دارای خواص بازدارندگی انواع مختلف باکتری‌ها و قارچ‌ها است. ذرات ریزتر اکسید روی رفتار بازدارندگی بیشتری را از خود نشان می‌دهند. این رفتار به مساحت سطحی و غلظت اکسید روی بستگی دارد. غلظت بالا و سطح ویژه‌ بالا رفتار ضدمیکروبی بیشتری را ایجاد می‌کند.