رویکرد به تجاری سازی ایده ها

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا،گسترش مراکز رشد، حمایت از استارتاپ ها و تاسیس شرکت های دانش بنیان ستون اصلی دانشگاه های نسل سوم است که از آموزش محوری و پژوهش محوری دانشگاه های نسل اول و دوم عبور کرده و به سرزمین دشوار اما مطلوب کارآفرینی رسیده اند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر درست در میانه تهران، دانش آموختگان مطرح و نام آور آن، سهم اش در تولید علم ودر نتیجه ثروت و رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه های صنعتی داخلی و خارجی (رتبه 550-501 بر اساس نظام رتبه بندی کیو اس/رتبه 401 تا 500 بر اساس نظام هنگ کنگ و رتبه بندی های دیگر…) ، دلایل کافی برای پیگیری و اطلاع از فعالیت های علمی و پژوهشی، تجاری سازی ها و ارتباط فعالیت های اعضای هیات علمی و دانشجویان با مراکز صنعتی است.
گفت وگوی ایرنا را با 'محمد محمدی اقدم' مدیر امور پژوهشی دانشگاه امیرکبیر، دانش آموخته رشته مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه امیرکبیر همچنین دکتری از دانشگاه بریستول انگلیس و 'مالک نادری' مدیر ارتباط با صنعت و کارآفرینی این دانشگاه، دانش آموخته مهندسی مواد و متالورژی از دانشگاه علم و صنعت ایران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه فنی راینیش-وستفلیشه آخن آلمان می خوانید.
این گفت وگو در روزی از روزهای تابستان که انتظار می رفت دکتر اقدم و نادری مشغله کمتری داشته باشند، در اتاقی پر از کتاب و جزوه، پیش و پس از جلسات آنها و در میانه تماس های تلفنی و درخواست ها برای پیگیری ها انجام شد، بخش دوم این مصاحبه را در ادامه می خوانید.

معاونت پژوهشی وزارت علوم بر افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه و تجاری سازی شدن ایده ها تاکید دارد رویکرد شما در دانشگاه در این خصوص چیست؟
نادری: آمار تجاری سازی اختراعات زیاد نیست و حتی در امریکا 2 درصد است. اول اینکه باید بر نیازهای جامعه و وظایف دانشگاه در قبال آن دقت کنیم. بخشی از وظیفه دانشگاه رفع مشکلات جامعه در خصوص فناوری و بخشی از وظایف آنها حرکت در مرز دانش جهانی است. در مورد نیازهای جامعه در دانشگاه امیرکبیر کلینیک صنعت را راه انداخته ایم که بر نیازهای صنایع کوچک و متوسط متمرکز است و به بنگاه های بزرگ کاری ندارد. در این کلینیک نیاز و مشکل روز صنایع کوچک را حل می کنیم. مدیران این صنایع می توانند از طریق سامانه مصاف یا کانال تلگرام، اس ام اس یا فکس مشکل خود را طرح کنند و از یکی اساتید می خواهیم مشکل را شناسایی و راه حل ارائه دهد. در کانال های تلگرامی شهرک های صنعتی اطراف تهران تبلیغ می کنیم و برای مساعدت به شرکت ها با مدیران شهرک ها جلسه داریم. ضمن اینکه نمی توانیم استاد را از توجه به دانش دنیا غافل کنیم و اساتید ما در حوزه های جهانی کار می کنند؛ زیرا این دانش ها چند سال آینده به فناوری و بعد صنعت تبدیل می شوند و در اینصورت از حوزه فناوری و صنعت دنیا عقب می مانیم. بنابراین اکوسیستم دانشگاهی باید بتواند همه این موارد را دنبال کند.

طرح فرصت مطالعاتی در صنعت به خوبی تدوین نشده است
 اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم مانند فرصت مطالعاتی در صنعت و شاعا (شبکه آزمایشگاه های علمی ایران متعلق به وزارت علوم) چقدر به پژوهشگران کمک کرده است؟
نادری: فرصت مطالعاتی در صنعت طرحی است که خوب چیده نشده و آیین نامه ان ایراد دارد. اینکه در یک طرح حقوق استاد را به واحد صنعتی موکول کنیم زیاد مفید نیست. استاد توانمند وقت محدود دارد، در حالیکه همین استاد هم می تواند مشکل صنعت را حل کند و نمی توان توقع داشت چنین استادی وقت خود را یک سال در واحد صنعتی بگذارد و برنامه تحقیقاتی دانشی و دانشجوی دکتری داشته باشد. ما پیشنهاد اصلاح و تنوع این طرح را داشتیم و آن را با دوستان در مجموعه وزارت علوم طرح کردیم. اساتید دانشگاه های مطرح در فرصت های کوتاه به واحدهای صنعتی بروند و عناوین و مشکلات واحدها را احصا و آنها را در دانشگاه حل کنند. غیر از این منابع مالی خوبی برای آن دیده نشده است و بر اساس اطلاعات ما افراد کمی از دانشگاه های دور برای این طرح درخواست داده اند. در مورد شاعا و لبزنت (شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی)، لبزنت بهتر از شاعا و روان تر کار می کند. ولی در مورد به روز شدن و خوب شدن تجهیزات دانشگاه ها هنوز مشکل داریم و در سال های اخیر هم این مشکل حل نشده است. نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی خیلی هزینه بر است و به دانشگاه ها کمک نمی شود.
اقدم: فرصت مطالعاتی در صنعت طرح خوبی است ولی شاید به زمان بیشتری نیاز داریم. ممکن است ایده به تنهایی جواب ندهد؛ ایین نامه می خواهد و باید انگیزه ایجاد کرد و…ولی شاید ذکر این نکته هم مفید باشد که اساتید مطرح دانشگاه حتی برای فرصت مطالعاتی خارج از کشور هم مشکل وقت دارند چه برسد به فرصت مطالعاتی داخل کشور و واحدهای صنعتی.

وزارت علوم و معاونت علمی با هم افزایی بیشتری حرکت کنند
 در زمینه حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم چه نظری دارید؟
نادری: معاونت علمی چابک تر است، ردیف بودجه بیشتری دارد. اما مجموعه وزارت علوم هزینه های زیادی دارد که در معاونت علمی نیست. از طرف دیگر نگاه در معاونت علمی این است که باید بخش خصوصی فعال شود اما در عمل شاهد تزریق منابع دولتی به همه مجموعه های دولتی و غیره هستیم در حالی که جهت گیری شفاف و مشخصی دیده نمی شود. این دو مجموعه باید هماهنگی و هم افزایی بیشتر داشته باشند تا بتوانند وضعیت پژوهشی را پیش ببرند. طرح های کلان ملی را هم معاونت علمی دارد و هم معاونت پژوهشی، که تصویب و اجرا می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا