تبدیل مستقیم سلول های پوست انسان به نورون های حرکتی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققانی که در زمینه ابداع درمان های جدید برای بیماری های نورودژنراتیو (بیماری های تحلیل رونده عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، هانتینگتون و…) فعالیت می کنند، با ناتوانی در رشد نورون های حرکتی انسان در آزمایشگاه مواجه شده اند.

نورون های حرکتی مغز باعث انقباض عضلات می شوند و آسیب دیدن آنها علت اصلی ابتلا به بیماری های مخربی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و ​​آتروفی عضلانی نخاعی است که هر دو در نهایت منجر به فلج و مرگ زودرس منجر می شوند.
کشف جدید به محققان در درک بهتر بیماری های نورون های حرکتی مانند بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک کمک می کند.
اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ( Amyotrophic lateral sclerosis) یک بیماری نورون‌های حرکتی است که موجب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود.
در این تحقیق جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس سلول های پوست افراد بزرگسال سالم را به طور مستقیم و بدون اینکه آنها را به وضعیت سلول های بنیادی دراورند به نورون های حرکتی تبدیل کردند.
این فناوری مطالعه نورون های حرکتی سیستم اعصاب مرکزی انسان را در آزمایشگاه میسر می سازد.
نورون های حرکتی انسان که در محیط آزمایشگاه پرورش می یابند، بر خلاف نورون های حرکتی موش که بطور معمول مورد مطالعه قرار گرفته اند، ابزار جدیدی برای مطالعه خواهند بود زیرا محققان نمی توانند از نورون های افراد زنده نمونه بگیرند اما به راحتی می توانند از انسان ها نمونه های پوستی بگیرند.
اجتناب از فرایند سلول های بنیادی موجب برطرف شدن نگرانی های اخلاقی ناشی از تولید سلول های بنیادی پلورپوفتون می شود که همانند سلول های بنیادی جنینی توانایی تبدیل شدن به تمام انواع سلول های بالغ را دارند و از همه مهمتر اینکه اجتناب از وضعیت سلول های بنیادی اجازه می دهد که نورون های موتور بدست آمده سن سلول های اولیه پوست و به همین ترتیب سن بیمار را حفظ کنند. حفظ سن تقویمی این سلول ها در هنگام مطالعه بیماری های نورودژنراتیو که در سنین مختلف در افراد بروز می کند و در دهه ها بدتر می شود حیاتی است.
این مطالعه در شماره هفتم سپتامبر مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.