کیسی نیستات: مشهورترین ویدیو بلاگر جهان

به گزارش سیناپرس به نقل از آی تی ایران،  در بالای زنگ ورودی این انباری هم متن «لطفا تنها در صورتی که کار مهم و رسمی دارید زنگ بزنید» دیده می‌شود چرا که هر روز صدها نفر دوربین به ‌دست به این مکان رجوع می‌کنند تا شاید بتوانند با مؤسس این شرکت محبوب یعنی «کیسی نیستات» (Casey Neistat) مصاحبه یا دیدار مختصری داشته باشند. نیستات جوانی خلاق و باهوش است که ویدیوهای کانال یوتیوب او بیش از 1.5 میلیارد بازدید داشته و در حال حاضر 7.5 میلیون نفر دنبال کننده دارد. این ارقام فوق‌العاده شبکه سی‌ان‌ان را قانع کرد تا شرکت نسبتا نوپای نیستات را سال گذشته با قیمت 25 میلیون دلار خریداری کند. نیستات که در دوران دبیرستان از مدرسه اخراج شده بود، در سن 17 سالگی صاحب اولین فرزند خود شد و حالا 36 سال دارد. او در اوایل جوانی در دنیای هنر و تبلیغات مشغول به فعالیت شد و پس از یک تجربه ناموفق در شبکه HBO در سال 2008، وارد عرصه انتشار ویدیو در یوتیوب شد و به‌سرعت به یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های محبوب یوتیوب با کلی طرفدار تبدیل شد. او در ویدیوهایی خود در یوتیوب مسائلی از جمله «بهترین زمان برای کشیدن ترمز اضطراری مترو در نیویورک» و «نحوه دوش گرفتن در کابین هواپیماهای درجه یک آمریکایی» را توضیح و آموزش می‌دهد. او به آنباکسینگ محصولات تکنولوژی هم بسیار علاقه دارد و بسیاری از شرکتهای بزرگ تکنولوژی آرزو دارند او زودتر از همه محصولاتشان را باز کند به همین دلیل در کنار مشهورترین سایتها و رسانه های تکنولوژی جهان به رویدادهای رونمایی محصولات جدید دعوت می شود.

نیستات قبل از واگذاری شرکت بیم به سی‌ان‌ان پلتفرمی شبیه به اسنپ‌چت را هم راه‌اندازی کرده بود که در حال رشد و کسب محبوبیت قابل قبولی بود اما پس از واگذاری شرکت، سی‌ان‌ان فعالیت این پلتفرم را به‌طور کامل متوقف کرد چرا که سی‌ان‌ان تنها به‌دنبال نیستات و تیم همکارش در جهت کسب محبوبیت در رسانه و اخبار است. متوسط سن بینندگان اخبار سی ان‌ان در حال حاضر 60 سال است.( این عدد برای فاکس نیوز بالاتر است ) به‌این دلیل که افراد امروزه تنها به گوشی‌هایشان زل می‌زنند و تلویزیون را تقریبا فراموش کرده‌اند و حتی زمانی که تلویزیون تماشا می‌کنند، عموما آنچه را که می‌بینند باور نمی‌کنند.

حال سی‌ان‌ان معتقد است نیستات با استایل به‌خصوص خود که با یک اسکیت و کلاه برعکس هر روز سرکار می‌رود، می‌تواند نیازهای مخاطبین جوان امروزی را خیلی بهتر از متخصصین فعال در ساختمان مرکزی سی‌ان‌ان در منهتن تشخیص دهد. به‌نظر می‌رسد نیستات یکی از آخرین امیدهای سی‌ان‌ان برای نجات از رکود و نابودی است.

ساعت 2 بعد از ظهر است. نیستات یک نوشیدنی سبز رنگ به ما تعارف کرد و صندلی‌اش را جلو کشید و نشست.

چرا سی‌ان‌ان چنین مبلغی را صرف خرید شرکت بیم کرده؟

سی ان‌ان یک کمپانی رسانه‌ای بزرگ است که از تکنولوژی‌های بی‌نظیری بهره می‌برد. اما تنها وظیفه این حجم از تکنولوژی در اختیار این شرکت، انتشار اخبار به‌صورت متنی، تصویری و در نهایت ویدیویی است. اپلیکیشن‌ این شرکت هم یکی دیگر از ابزارهای انتشار اخبار این شرکت محسوب می‌شود. اما این ابزار با نحوه نگرش تیم ما نسبت رابطه بین تکنولوژی و رسانه کاملا متفاوت است. بهترین مثالی که می‌توانم برای شما عنوان کنم این است که ما در حال حاضر یک اپلیکیشن به‌نام Panels داریم که خبرگزاری‌های مختلف مانند فاکس نیوز، سی‌ان‌ان یا MSNBC می‌توانند اخبار داغ خود را در آن به‌اشتراک بگذارند و هزاران نظر و عقیده مختلف را از سمت مخاطبین خود دریافت کنند اما در حال حاضر این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند اخبار خود را همچنان به‌شکل سنتی بر روی کاغذ بنویسند و از یک مجری مرد در حالی که کت وشلوار اتوکشیده بر تن دارد بخواهند که جلوی دوربین بیاید و خبر را در خونسردی کامل اعلام کند و بدون دریافت هیچ گونه بازخوردی از سوی مخاطبین شب صحنه را ترک کند.

این دسته از اخبار برای افراد خاصی که اخبار رسمی را دنبال می‌کنند ممکن است جذاب باشد اما برای مخاطبین جوان مانند ما اصلا جذاب نیست. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم یک محصول دیجیتالی یعنی یک اپلیکیشن خلق کنیم تا همه مردم بتوانند دانلود کنند و محتوای آن را هر روز با موضوعات داغ مختلف پر کنیم، یعنی همان موضوعاتی که رسانه‌ها در تلویزیون اعلام می‌کند. سپس افرادی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، آن موضوعات را مشاهده می‌کنند. البته نحوه انتشار این اخبار کاملا متفاوت خواهد بود.

برای مثال فردی بیست ساله با نام جک اپلیکیشن را باز می‌کند و با موضوعی راجع به مسابقه بوکس بین دو بوکسور معروف آمریکایی مواجه می‌شود، او پس از انتخاب این خبر ویدیویی را مشاهده می‌کند که فرد جوانی می‌گوید قصد دارد 200 دلار بر روی مک کانر شرط بندی کند و در ویدیوی بعدی در همان رابطه فردی دیگر اعلام می‌کند که کانر قادر به‌پیروزی در این مسابقه سخت نیست. در پایان ویدیو هم یک رای گیری برای حدث برنده مسابقه طراحی شده که کاربران می‌توانند بین دو برنده یکی را انتخاب کنند. اگر بتوانیم چنین اپلیکیشنی را به‌خوبی معرفی و منتشر کنیم و هزاران نسخه از آن دانلود شود، نه تنها می‌توانیم روش انتشار اخبار و گزارش‌ها در شرکت بیم را در سی‌ان‌ان اجرایی کنیم، بلکه می‌توانیم افرادی که در گذشته معتقد بودند اخبار شبکه‌های تلویزیونی محتوایی برای آنها ندارد را نیز در اخبار و بحث‌های مرتبط با آن شریک کنیم. اخبارگویان و مجریان میان سالی که با کت و شلوار جلوی دوربین می‌آیند و اخبار اعلام می‌کنند، جذابیتی برای جوانان و نوجوانان امروزی ندارند. دقیقا همانطور که عموی میان سال من جذابیتی برای من ندارد.

پس شما این سبک را محصول خبری جدید می‌نامید؟

من واقعا معنی محصول خبری را نمی‌دانم چراکه من یک فرد معمولی هستم که دوران دبیرستان از مدرسه اخراج شد. اما مشکلی که در حال حاضر به دنبال حل آن هستیم این است که جمعیت حال حاضر دنیا در حال استفاده از رسانه در بالاترین حد خود در تاریخ است و در طرف دیگر همین جمعیت به دلیل حجم بالای اخبار، رسانه‌ها و سیاست‌های مختلفی که بر دنیای اطرافشان تاثیر می‌گذارد، از حق طبیعی خود یعنی تنوع و انتخاب محروم شده‌اند. به همبن دلیل بیشتر به فضای اینترنت روی می‌آورند و کمتر سراغ مشاهده اخبار از طریق رسانه‌های تلویزیونی می‌روند. بنابراین راه پیشنهادی ما همان روشی است که چند دقیقه پیش توضیح دادم و اسم آن را محصول خبری جدید یا هرچه که می‌خواهید بگذارید مهم نیست.

پس شما اعتقاد دارید باید محتوایی را به مخاطبین ارائه داد که انتظار دیدن آن را دارند؟

ما در حقیقت معتقدیم که روزنامه نگاران فعلی سی‌ان‌ان مطالبی و اخباری را منتشر می‌کنند که از نظر خودشان جذاب و مناسب مخاطب است و مسائل را از نقطه نظر شخصی خودشان تحلیل و بررسی می‌کنند. اما همین الان تیم ما در طبقه پایین در حال بررسی بهترین روش ممکن برای ساخت یک ویدیوی جدید و جذاب برای انتشار در یوتیوب است. آنچه که آمار فوق‌العاده ویدیوهای متعدد من در کانال یوتیوب اثبات می‌کند، توانایی برقراری ارتباط نزدیک با بینندگان درباره موضوعات مختلفی از جمله مسائل شخصی، مسائل اجتماعی، تکنولوژی و حتی مسائل کاملا جدی است. دلیل اصلی این تعهد مخاطبین به ویدیوهای من در یوتیوب هم در اصل علاقه و اعتماد آنها به شخص من است.

مخاطبین شما در یوتیوب چه کسانی هستند؟

مخاطبین ما نسل یوتیوب هستند، افراد بین 13 تا 34 سال که علاقه‌ای به تماشای تلویزیون ندارند. راستش را بخواهید حتی پسر من هم تلویزیون کابلی مشاهده نمی‌کند و شخصا تا زمانی که همسرم نگفته بود، نمی‌دانستم در خانه تلویزیون کابلی داریم.

از نظر شما نسل جدید و قدیم مخاطبین و مصرف‌کنندگان اینترنت متفاوت هستند؟

بله طیف مخاطبین همواره در حال رشدو گسترش است. امروزه نه تنها کودکان بلکه نوجوانان و جوانان هم از تلویزیون دور شده‌اند و به اینترنت روی آورده‌اند. برای مثال وقتی پسر 19 ساله‌ام از کالج برگشت، از او درباره برنامه‌های تلویزیونی پرسیدم و او در پاسخ به من گفت: «پدر هیچکدام از دوستانم در کالج تلویزیون تماشا نمی‌کنند». خیلی برایم جالب بود و زمانی که از او پرسیدم چگونه از اخبار و اتفاقات روز باخبر می‌شود در پاسخ گفت که فیسبوک، توییتر و گوگل را به دیگر منابع ترجیح می‌دهد. وقتی از او پرسیدم که چرا شبکه‌های تلویزیونی مانند سی‌ان‌ان را برای دریافت اخبار انتخاب نمی‌کنید در پاسخ گفت «پدر، همه می‌دانند که اخبار شبکه‌های تلویزیونی دروغ و غیرواقعی هستند!» کسی نمی‌داند که چرا نسل جدید چنین نظری راجع به شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه‌های خبری تلویزیون کابلی دارند اما دلیل آن هرچه که باشد، مهم این است که علاقه و اعتماد مردم به تلویزیون از بین رفته است. شاید فکر می‌کنید این عقیده شخصی من است اما یک مثال خوب برایتان می‌زنم. من یک برنامه تلویزیونی برای شبکه HBO ساختم که مدیر شبکه پس از پایان قسمت اول شدیدا از آن انتقاد کرد چرا که آمار نشان می‌داد این برنامه هیج بیننده و مخاطبی جذب نکرده است. اما وقتی که همین برنامه را در یوتیوب به‌اشتراک گذاشتم، آمار روزانه بازدیدکنندگان از هر قسمت از این برنامه 4 میلیون نفر بود. بله دقیقا 4 میلیون بازدید روزانه!

تجهیزات نیستات

کیسی نیستات حالا به عنوان نمادی از بلاگرهای ویدیویی یا Vlogger شناخته می‌شود. او با یوتیوب به چنان حجم موفقیتی در عرصه رسانه ها رسیده که هر کسی ارزوی آن را دارد. بی جهت نیست علاقه مندی زیادی برای دانستن تجهیزاتی که او استفاده می کند وجود دارد. این لیستی از تجهیزات اوست : 

دوربین بدون آینه پاناسونیک مدل Lumix DC-GH5 4K

دوربین دیجیتال ثابت سونی سایبرشات 20 مگاپیکسلی مدل DSC-RX100 V مجهز به صفحه نمایش 3 اینچی اولد

دوربین سونی مدل a7S II ILCE7SM2/B مجهز به لنز 12 مگاپیکسلی و سنسور فول فریم

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 70D مجهز به لنز 18-135 میلی متری

دوربین دیجیتال کانن پاورشات مدل G7 X 9546B001

اسمارت واچ سامسونگ Gear 360

 همیشه به تیمم یادآوری می‌کنم که ما به‌دنبال ساخت مستند نیستیم و نحوه حرف زدن ما با روزنامه‌نگاران و مجریان باید متفاوت باشد. ما ویدیوهای یوتیوبی می‌سازیم که باید خیلی پویا، سریع و اشتیاق برانگیز باشند. مهم‌تر اینکه این ویدیوها باید بر اساس صداقت باشند و همه‌ حقایق را بی‌پرده بیان کنند. ما نمی‌توانیم به مخاطبین مزخرف تحویل بدهیم چرا که کاربران یوتیوب محتویات بی‌کیفیت و مزخرف را به آسانی تشخیص می‌دهند و به راحتی می‌توانند سازنده فیلم را تخریب و حتی تحریم کنند. من معتقدم این فرمول را می‌توان برای فعالیت‌هایمان در بخش اخبار هم مثال زد. تیم ما به‌دنبال اخباری را منتشر خواهد کرد که مخاطب آرزو کند که ای کاش آن  را زودتر می‌فهمیدم. سعی می‌کنیم اخبارمان را به شکلی جمع‌آوری و منتشر کنیم که مخاطبین نه ‌تنها از آن لذت ببرند بلکه  به‌تماشای محتوای بیشتر و اشتراک‌گذاری آنها با دیگران هم تشویق شوند.

چه نقشه‌ای برای مقابله با اخبار دروغین دارید؟

اول از همه چیز باید به تعریف اخبار دروغین بپردازیم. از نظر من و شما، اخبار دروغین به اخباری گفته می‌شود که در آن افراد حقایق نادرست را به‌عنوان حقیقت منتشر می‌کنند. این تعریف واقعی و صحیح اخبار دروغین است. اما برخی افراد تعریف‌های متفاوتی برای اخبار دروغین دارند، برای مثال اگر از یک خبر خوششان نیاید و یا با آن مخالف باشند و یا با عقیده آنها سازگاری نداشته باشد آن را خبر دروغین تلقی می‌کنند. این نوع طرز فکر بسیار وحشتناک است و به‌آسانی قابل تغییر نیست. بنابراین برنامه ما برای جلوگیری از این نوع تفکر این است که محتویات و اخبار را همیشه از دریچه نگرش فردی نمایش دهیم. برای مثال حدود 48 درصد مخاطبیم من در یوتیوب وقتی فهمیدند که قرار است در انتخابات به هیلاری کلینتون رای بدهم، با من مخالفت کردند اما خوشبختانه آنها به‌خوبی من را می‌شناختند و به‌من اعتماد داشتند و به‌همین دلیل با اینکه مخالف عقیده من بودند اما ویدیوی من در زمینه انتخابات را جزء اخبار دروغین دسته‌بندی نکردند. نکته همین است. مخاطبین ما می‌دانند که سلیقه من در انتخاب رئیس جمهور شخصی است و همچنین اظهارات ما در ویدیوهایمان هم کاملا شخصی است و ارتباطی به خوب و بد بودن ویدیوهایمان در یوتیوب ندارد. حال کاری که قرار است انجام دهیم این است که از همین سیاست در بخش انتشار اخبار هم استفاده کنیم تا درصد اخبار دروغین را به ‌حداقل برسانیم.

در زمینه انتشار اخبار مرتبط با سیاست چه برنامه‌ای دارید؟

راستش را بخواهید برنامه و علاقه خاصی به سیاست و اخبار سیاسی ندارم چرا که اخبار سیاسی حتی در بین 4 اخبار پرطرفدار دنیا هم قرار ندارد. وقتی به محتوایی که قرار است به مخاطبین ارائه دهیم فکر می‌کنم، شک ندارم که باید اخباری را منتشر کنیم که با محتوای منتشر شده در تلویزیون‌های کابلی کاملا متفاوت باشد. البته برای این عقیده‌ام دلیل هم دارم. فردی که به یوتیوب روی می‌آورد مطمئنا از محتویات تلویزیون خسته شده به‌همین نباید مطالب اخبار سیاسی تهوع آور تلویزیون را به ‌او نمایش دهیم. اگر هم از محتویات اخبار تلویزیون خسته نشده، بنابراین حتما برای کشف حقیقت پشت پرده به یوتیوب روی آورده است. در اخبار یوتیوب بایستی در مورد آنچه که تابحال از آن بی خبر بوده‌اند صحبت کنیم و حقایق پنهان را برایشان تا حدودی آشکار کنیم. مثلا بگوییم: «آیا می‌دانستید به‌دلیل کمبود ماریجوانا وضعیت ایالت نوادا در حالت بحرانی قرار دارد؟»

از نظر تو اخبار از طریق تلویزیون کابلی تا ده سال دیگر دوام می‌آورد؟

صنعت رسانه با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر است. اگر به همین چند سال اخیر و ظهور پلتفرم‌های مختلف در این زمینه نگاهی بیاندازید، به حرف من پی می‌برید. وقتی می‌بینم پدرم با 65 سال سن اخبار را از طریق گوشی دنبال می‌کند، پی می‌برم که تغییرات بزرگتری هم در راه است. فکر می‌کنم در آینده نزدیک وفاداری به یک رسانه یا یک پلتفرم معنی خود را از دست بدهد. مثلا وفاداری به سی‌ان‌ان، یا فاکس نیوز یا حتی فیسبوک و یوتیوب معنی نخواهد داشت. مردم با استفاده از اسمارت‌فون‌هایشان اخبار و رسانه را دنبال می‌کنند و اهمیتی نمی‌دهند که این اخباررا از کدام منبع یا پلتفرم دریافت کنند. این تغییرات برای مدیران شرکت ‌های رسانه‌ای بزرگ می‌تواند بسیار ترسناک باشد.

روزنامه، رادیو، تلویزیون، اینترنت، پادکست، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشسن‌ها، کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟

فکر می‌کنم قابل دسترس بودن دوربین‌های فیلمبرداری اچ‌دی در آینده نزدیک پوشش اخبار را به‌طور کامل متحول خواهد کرد. بنابراین اینترنت و اخبار تصویری حرف اول را در این زمینه خواهد زد.

و سخن آخر؟

دوست داشتم در مورد این قضیه بیشتر صحبت کنم. وقتی می‌بینم برخی افراد از نقاط مختلف دنیا به اینجا سفر می‌کنند تا فقط یکبار من را از نزدیک ببینند خیلی تعجب می‌کنم و وقتی که با دیدن من اشک می‌ریزند قضیه برایم خیلی عجیب‌تر هم می‌شود. راستش را بخواهید خیلی سر در نمی‌آورم که چرا مردم تا این حد به من علاقه دارند. بعد به رابطه مردم و برد پیت فکر می‌کنم و به این نتیجه می‌رسم که نه‌تنها اینترنت بلکه افراد مشهور اینترنتی مانند من نیز خیلی راحت قابل دسترس هستند و این مزیتی است که طرفداران شخصیت‌های تلویزیونی و هالیوودی از آن محروم هستند. حال از صمیم قلب امیدوارم با پیشرفت نشر اخبار از طریق اینترنت بتوانیم افرادی که خود را با دنیای اخبار غریبه می‌دانند را بیشتر از قبل جذب کنیم تا آنها هم بتوانند رابطه خوب و مثبتی با دنیای اخبار و رسانه (جدید) برقرار کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا