هر سال 2400 نفر بر اثر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قلب در کشور فوت می کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، رضا ملازاده روز شنبه در اولین کنگره روز جهانی فیبریلاسیون دهلیزی قلب( AF) در بیمارستان قلب شهید رجایی افزود: بیماری فیبریلاسیون با افزایش سن خطر بروز و مرگ ناشی از آن بیشتر می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به علت ثبت نشدن این بیماری در کشور، آمار دقیقی از موارد ابتلا و مرگ ناشی این بیماری در کشور وجود ندارد. بر اساس میانگین های جهانی سالانه حداقل 2 هزار و400 تن بر اثر ابتلا به این بیماری در کشور جان خود را از دست می دهند اما شواهد نشان می دهد این میزان در کشور ما به مراتب بیش از آمار تخمین شده است.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فشارخون، سابقه جراحی قلب، چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی و استعمال سیگار و قلیان از جمله عوامل بروز این بیماری است که خطر بروز آن از 60 سالگی بیشتر می شود.
فلوشیب الکتروفیزیولوژی قلب در این همایش گفت: برای درمان این بیماری از داروهای مختلفی از جمله داروهای رقیق کننده خون استفاده می شود زیرا این بیماری یکی از عوامل بروز سکته به خصوص سکته مغزی است که در صورت تشخیص دیرهنگام و درمان نشدن بیماری ممکن است موجب مرگ ناگهانی فرد مبتلا بشود.
ملازاده اظهار کرد: شیوع بیماری فیبریلاسیون دهلیزی از سن 60 سالگی افزایش می یابد و هر 10 سال احتمال ابتلا به این بیماری دو برابر می شود به طوری که در افراد بالای 80 سال شیوع این بیماری به حدود 8 درصد می رسد.
وی خاطرنشان کرد: مهم ترین نشانه بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب، تپش قلب و بی نظمی در ضربان قلب است، خستگی زودرس، ضعف، سرگیجه است اما در بسیاری از مواقع بدون علامت است، در مواردی از روی نوار قلب می توان این بیماری را تشخیص داد اما گاهی برای تشخیص دقیق بیماری باید اقدامات بیشتری انجام داد.
ملازاده افزود: به تازگی نرم افزارهایی در بازار تولید شده که روی برخی گوشی های تلفن همراه نصب می شود و فرد می تواند با گذاشتن انگشت خود روی آن، وضعیت ضربان قلب خود را بررسی کند و اگر بی نظمی مشاهده شد باید به پزشک مراجعه کند.
وی هشدار داد: به علت ناشناخته بودن این بیماری در بین مردم میزان تشخیص و درمان این بیماری در کشور کافی نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا