مصرف کننده دانش مهندسی تولیدشده در دیگر کشورها هستیم

به گزارش سیناپرس، «مهرداد باقری» که در المپیاد علمی دانشجویی اخیر رتبه سوم را در رشته مهندسی عمران کسب کرده و دانش آموخته این رشته در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است، در گفتگو با ایرنا توضیح داد: مهاجرت تحصیل کردگان دلایل مختلفی دارد. در کشورمان، یک دلیل این است که در اکثر رشته های فنی و مهندسی ما مصرف کننده علم تولید شده کشورهای دیگر هستیم و دانش آموخته این رشته ها می خواهد با مهاجرت خود را به منبع علم متصل کند.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که انگیزه مهاجرت را تقویت می کند، آینده شغلی است. بعضا دیده می شود که برخی افراد بدون ضابطه در صدر بعضی مشاغل قرار می گیرند و نخبگان از موقعیت هایی که حق آنهاست محروم می شوند.
باقری گفت: موضوع دیگر تفاوت درآمدی فراوان بین دانش آموخته های رشته های فنی و پزشکی در ایران است؛ در بسیاری کشورها تفاوت درآمد به این اندازه وجود ندارد و حتی دانش آموخته های رشته های فنی درآمد بیشتری از پزشکان دارند. همچنین دلایل دیگری از جمله حمایت نشدن کامل از طرح های پژوهشی و …را نیز می توان برشمرد.
وی درباره وضعیت تولید علم در رشته تحصیلی عمران نیز گفت: در رشته عمران، آیین نامه های طراحی سازه های مختلف ما بیشتر کپی کاری یا الهام گرفته از دیگر کشورهاست. البته این آیین نامه ها بومی سازی شده ولی نمی توان گفت اصیل هستند.
این دانش آموخته رشته مهندسی عمران همچنین درباره انگیزه اش برای شرکت در المپیاد علمی دانشجویی گفت: من از نظر پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد مشکلی نداشتم؛ زیرا شاگرد اول دوره بوده و حتی در کنکور ارشد هم پذیرفته شده بودم ولی می خواستم خودم را در المپیاد هم بسنجم.
وی ادامه داد: کسب رتبه در المپیاد علمی دانشجویی مزایایی از جمله عضویت در بنیاد ملی نخبگان و بحث سربازی و تسهیل پذیرش دوره دکتری دارد.
باقری درباره سطح سوالات این دوره از المپیاد علمی در مقایسه با سال های گذشته گفت: انتظار سوالات سخت تر، مفهومی تر و عمیق تری را داشتم و به طور کلی سوالات برای کسانی طراحی شده بود که بر محفوظات تکیه داشتند.
وی درباره نحوه برگزاری المپیاد علمی نیز گفت: مرحله نهایی المپیاد در دو روز و هر روز دو جلسه دو ساعته و با فاصله نیم ساعت بین هر جلسه برگزار می شود. این شرایط به نظر من مطلوب است ولی بعضی دانشجویان می خواهند در بازه زمانی یک روزه برگزار شود.
وی درباره تلاش های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برای تبدیل شدن دانشگاه ها به دانشگاه نسل سوم و کارآفرینی و تولید ثروت در دانشگاه ها نیز گفت: این دیدگاه خیلی خوبی است اما برای رسیدن به آن باید در محیط دانشگاه از دانشجویان بیشتر حمایت و انواع تسهیلات در اختیار آنها گذاشته شود.
 بیست و دومین دوره المپیاد علمی دانشجویی در 22 رشته و طی دو مرحله اسفند و تیرماه گذشته برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا