چربی بخور بیشتر زندگی کن!

جان رامزی، متخصص تغذیه دانشکده دامپزشکی دانشگاه کالیفرنیا در دیویس می گوید: این نتایج تا حدی من را شوکه کرد. ما انتظار کمی تفاوت را داشتیم اما تغییر مشاهده شده بسیار جالب بود. موشها با رژیم چربی بالا و کربوهیدارت پایین تا 13 درصد طول عمر بیشتری داشتند. در انسان این مدت معادل هفت تا 10 سال است. نکته مهمتر اینکه موشها با این رژیم دارای سلامت بهتری نیز بودند.

رامزی در 20 سال گذشته به دنبال مکانیکی بود که به پیر شدن منجر می شود؛ یک عامل کمک کننده به بسیاری از بیماری های مهم که بر روی جوندگان و انسان ها تاثیر می گذارد. در حالیکه چندین پژوهش نشان داده که محدود کردن کالری به کاهش پیری در بسیاری از حیوانات کمک می کند، رامزی به تاثیر رژیم غذایی پر چرب بر فرآیند پیری علاقمند بود.

رژیم های کتوژنیک به دلیل ادعاهای مختلف برای دارا بودن مزایای سلامتی شهرت یافته اما دانشمندان هنوز در حال بررسی این امر هستند که در این رژیم که مصرف کربوهیدرات در آن به قدری آهسته است که بدن بجای استفاده از گلوکز به مصرف چربی و تولید کتون برای انرژی می پردازد، چه رخ می دهد.

محققان در تحقیقات جدید موشها را به سه گروه تقسیم کردند: یک گر.ه با رژیم غذایی کربوهیدارت بالا، یک گروه با رژیم کربوهیدارت پایین و چربی بالا و یک گروه با رژیم کتوژنیک. آن ها به دلیل نگرانی از بالا رفتن چربی و کاهش عمر حیوانات، میزان کالری هر رژیم را به شکل مساوی قرار دادند.

این آزمایش نه با تمرکز بر افزایش وزن، بلکه با هدف بررسی متابولیسم بدن انجام شد که چه تاثیری بر روند پیری دارد.

رژیم کتوژنیک علاوه بر افزایش چشمگیر طول عمر متوسط موشهای در این آزمایش، همچنین عملکرد حرکتی (قدرت و هماهنگی) و حافظه این حیوانات را بیشتر کرده و از افزایش نشانگرهای التهاب مرتبط با پیری جلوگیری کرد. همچنین این رژیم از بروز تومور نیز جلوگیری کرد.

رازمری، نویسنده ارشد این مقاله که در مجله  Cell Metabolism منتشر شده، می گوید: در این مورد، بسیاری از چیزهایی که بررسی کردیم با موراد انسانی تفاوت چندانی ندارند. در سطح بنیادی، انسانها نیز تغییرات مشابهی را در زمان پیری تجربه کرده و عملکرد کلی بدن کاهش می یابد. این تحقیق نشان داده که یک رژیم کتوژنیک می تواند بدون کاهش وزن زیاد یا محدود کردن مصرف غذا، تاثیر زیادی بر طول زندگی و سلامت شخص داشته باشد. این یافته ها همچنین می تواند راه جدیدی را برای مداخلات رژیمی در تاثیرگذاری بر روند پیری باز کند.

محققان در حال حاضر اطلاعاتی در مورد میزان چربی بهینه برای یک رژیم کتوژنیک در اختیار ندارند.

تحقیقات دیگری از سوی موسسه تحقیقات پیری باک نشان داده که این رژیم می تواند طول عمر را در موشهای پیر افزایش داده و حافظه آن ها را ارتقا بخشد.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: Futurity

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا