کد خبر : 66520 جمعه 17 شهریور 1396 - 14:02:11
الگوریتمی-برای-خداحافظی-با-حریم-شخصی

وقتی حتی پوشیدن نقاب نیز هویت شما را مخفی نمی‌کند

الگوریتمی برای خداحافظی با حریم شخصی

سیناپرس: به‌تازگی متخصصان موفق به طراحی سیستم تشخیص چهره ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند حتی درصورتی‌که یک نفر از نقاب و عینک آفتابی نیز استفاده کرده باشد، چهره او را شناسایی کنند.

به نظر می‌رسد که حریم شخصی دیگر حتی درصدی اهمیت ندارد و غول‌های جهان به‌شدت به دنبال آ هستند که بتوانند شما را همیشه و در همه‌جا تحت کنترل داشته باشند. پیش‌ازاین یکی از روش‌های محبوب مبارزه با سیاست‌های نادرست دولت‌ها، تظاهرات مردمی ناشناس بود که در بیشتر موارد شرکت‌کنندگان در این مراسم‌ها صورت خود را با پارچه می‌پوشاندند ولی به نظر می‌رسد که این روش دیگر مؤثر نخواهد بود.

بر اساس تحقیقات جدید انجام‌شده توسط آماجات سینگ از دانشگاه کمبریج، یک الگوریتم شناسایی چهره جدید طراحی شده است که می‌تواند با کمک یادگیری ماشینی، چهره افراد را حتی در صورت پوشانده شدن با پارچه یا استفاده از عینک آفتابی نیز شناسایی کند.

سیستم این الگوریتم به‌این‌ترتیب است که می‌تواند تعداد 14 نقطه کلیدی را برای چهره تعریف کرده و به تحلیل آن‌ها بپردازد.  این نقاط کلیدی در حقیقت مهم‌ترین بخش‌هایی از صورت هستند که چهره انسان‌ها را از هم تفکیک می‌کنند. به‌این‌ترتیب این سیستم مورد آزمایش قرار گرفت تا میزان دقت آن مشخص شود. در این آزمایش تعداد 2هزار عکس از افرادی که کلاه، نقاب، عینک آفتابی و حتی ریش مصنوعی استفاده کرده بودند، مورد استفاده قرار گرفت تا این نقاط کلیدی حتی در صورت پوشانده شدن نیز شناسایی شوند. سپس این تصاویر با کمک الگوریتم یاد شده به چهره واقعی فرد تغییر یافتند.

در آزمایش تشخیص چهره افرادی که تنها از پارچه به‌عنوان نقاب استفاده کرده بودند، دقت 77 درصدی برای این سیستم به ثبت رسید. وقتی که پارچه و کلاه با هم مورد استفاده قرار گرفتند، این دقت به 69 درصد کاهش یافت. در گام بعدی نیز استفاده همزمان از کلاه، پارچه و عینک انجام شد که دقت تشخیص در این وضعیت به 55 درصد رسید.

کلید عملکرد ویژه این سیستم این است که بیشتر نقاط کلیدی آن در اطراف دهان و چشم‌های فرد قرار دارند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت کامل یا به‌صورت نیمه پوشیده مشاهده کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که این سیستم می‌تواند پشت  نقاب شما را دیده و چهره شما را تشخیص بدهد.

شایان‌ذکر است که سینگ قرار است تا در ماه اکتبر در کشور ایتالیا و در شهر ونیز، طرح ویژه خود را در کنفرانس بین‌المللی دید کامپیوتری به جهانیان معرفی کند. به‌این‌ترتیب دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که این الگوریتم، نخستین گام در راه رسیدن به الگوریتم‌هایی است که می‌توانند چهره فرد را حتی از روی نقاب‌های پلاستیکی‌ای که کاملا چهره را پوشش می‌دهند نیز شناسایی کنند.