آیا روسیه با فیسبوک ترامپ را رئیس‌جمهور کرد؟

الکس استاموس، رئیس بخش امنیتی شرکت فیسبوک در وبلاگ شخصی خود از کشف عملیاتی خبر داده که نشان‌دهندۀ حمایت روسیه از تبلیغات تفرقه‌افکنانه سیاسی و اجتماعی در آمریکا است.

او در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده نوشته است که طبق بررسی‌های انجام‌شده، به احتمال زیاد روسیه برای این منظور مبلغ 100هزار دلار هزینه کرده است.

شرکت فیسبوک مدعی است که در دو سال گذشته، تعداد 3هزار تبلیغ و نیز 470 صفحه غیرواقعی مطالبی منتشر کرده‌اند که همه آن‌ها در راستای قطبی کردن افکار عمومی مردم آمریکا است. این مطالب در زمینه‌های مختلفی مثل مهاجرت، روابط نژادی و حقوق همجنسگرایان و موضوعاتی از این دست بوده است.

همچنین طبق ادعای شرکت فیسبوک، به احتمال زیاد روسیه تأمین‌کنندۀ مبلغ 50هزار دلار برای توزیع ٢٢٠٠ تبلیغ بالقوۀ سیاسی در این مدت بوده است.

بر اساس قوانین انتخاباتی آمریکا، شهروندان و نهادهای خارجی اجازه ندارند که برای حمایت از نامزدهای انتخاباتی و یا مخالفت با آن‌ها، پول پرداخت کنند. همچنین تنها در صورتی حمایت از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجاز است که نام نامزد انتخاباتی مشخصاً در تبلیغ ذکر شود اما در عین حال به‌طور آشکار و صریح خواستار پیروزی یا شکست او در انتخابات نباشد.

به گفته شرکت فیسبوک این قانون در انتخابات اخیر آمریکا توسط روسیه نقض شده است و این شرکت مدارک خود را مبنی بر این ادعا در اختیار رابرت مولر، سرپرست تحقیقات دادستانی کل آمریکا قرار داده است.

خبرگزاری رویترز روز گذشته اعلام کرد که نمایندگان شرکت فیسبوک با کمیته‌های اطلاعاتی مجلس سنا و مجلس نمایندگان کنگره آمریکا جلسه‌ای مشترک تشکیل دادند تا به بررسی احتمال دخالت روسیه در تبلیغات سیاسی آمریکا بپردازند.

با توجه به این‌که در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال گذشته، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه، مواضع مثبت‌تری در قبال روسیه نسبت به هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات داشته است، این احتمال تقویت می‌شود که در طول مبارزات انتخاباتی، روسیه در هک کردن ایمیل‌های مربوط به حزب دموکرات و انتشار مطالبی به زیان این حزب نقش داشته است.

کنگره آمریکا و وزارت دادگستری این کشور هم‌اکنون در حال بررسی این فرضیه است و از زمان شروع به کار دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور، بعضاً گزارش‌هایی مبنی بر تماس نزدیکان و اعضای ستاد انتخاباتی آقای ترامپ با افرادی منتشر شده که مظنون به ارتباط با دولت روسیه هستند.

اما با وجود این اتهام که دولت روسیه از انتخاب آقای ترامپ حمایت کرده است، روابط این دو کشور از زمان آغاز به کار دولت جدید آمریکا به جز چند مورد استثنایی، بهبود قابل‌توجهی پیدا نکرده است. حتی می‌توان گفت که در مواردی این روابط تیره‌تر از گذشته هم شده است که یکی از این موارد تصویب قانون جدید آمریکا در جهت تحریم روسیه است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا