قدرت گرفتن توفان ایرما در اثر گرم شدن جهان

توفان ایرما یک پدیده آب و هوایی غول پیکر که از اواسط هفته با سرعت وزش 250 کیلومتر بر ساعت در جزیره کوچک باربودا در دریای کارائیب منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن و تخریب بسیاری از ساختمان ها شد، یکی از قویترین گردبادهایی است که در بخش باز اقیانوس اطلس شکل می گیرد و برخی اوقات، به سرعت 295 کیلومتر در ساعت می رسد.

اکنون نمونه های رایانه ای نشان داده اند که احتمالا گرم شدن زمین باعث بزرگتر شدن این توفان شده است.

شدیدترین بادها در یک محدوده نسبتا کوچک در اطراف مرکز توفان می وزند اما بادهای توفانی با سرعت 118 کیلومتر در ساعت یا بیشتر تا 85 کیلومتری اطراف این گردباد نیز وجود دارند.

ایرما احتمالا با قادرت بیشتری به مسیر خود در میان اقیانوس اطلس ادامه داده و پس از تخریب جزایر پرجمعیت بخش کارائیب، تا روز یکشنبه به فلوریدا خواهد رسید. البته هنوز تردیدهای زیادی در مورد مسیر این توفان و شدت آن در روزهای آینده وجود دارد.

دلیل این شکل از قدرت گرفتن اخیر ایرما، احتمالا تغییرات آب و هوایی و گرمتر شدن آبهای اقیانوس است.

توفانهای گرمسیری نیروی خود را از آبهای سطحی گرم با دمای 26 دجه سانتیگراد یا بیشتر دریافت می کنند. آن ها هوای مرطوب را از آب در خود کشیده و با آغاز توفان، بخار آّب به شکل متراکم درآمده و حرارات نهفته ای را آزاد می کند که باعث بالا رفتن گردباد می شود. ارتفاع ابرهای توفان ایرما 20 کیلومتر است.

با بزرگتر شدن و قویتر شدن توفانهای گرمسیری در اقیانوس، آبهای گرم از عمق به سطح کشیده می شود. معمولا آبهای عمقی خنکتر از سطح هستند و منبع انرژی توفان را قطع می کنند. از این رو، توفانهای قدرتمند تنها زمانی می توانند رشد کنند که آب گرم تا عمق 50 متر یا بیشتر گسترش یافته باشد که این شرایط معمولا تنها در خلیج مکزیک و کارائیب وجود دارد.

شدت توفان به عوامل زیاد دیگری نیز بستگی دارد. برای مثال، بادهای بالای جو معمولا سریعتر از بادهای پایینتر هستند و با پراکنده کردن هوای بالا رفته، از شکل گیری گردباد یا قدرتمندتر شدن آن جلوگیری می کنند. برش باد پایین به ایرما در تبدیل شدن به یک توفان کامل کمک کرده است.

مدلهای رایانه ای نشان داده که گرم شدن جهانی احتمالا به افزایش این برش باد در اقیانوس اطلس منجر شده که با وجود کمتر شدن تعداد توفان ها، قدرت و سرعت آن را بیشتر می کند.

اگرچه توفان های گرمسیری بر اساس سرعت باد آن ها درجه بندی می شوند، معمولا موج توفان و سیلاب ناشی از بارندگی های زیاد است که بیشتر آسیبها را ایجاد می کند. ارتفاع موج طوفان نه بر قدرت بادها بلکه وسعت آن بستگی دارد. برای مثال، بادهای توفان سندی خیلی قدرتمند نبودند اما گستردگی گردباد باعث موج توفان بزرگی شد که بیشترین آسیب را به نیویورک و شهرهای دیگر وارد کرد.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: Newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا