ترکیبی که تکوین ساختار مغزی را در موش های مبتلا به سندرم داون بهبود می بخشد

به گزارش سیناپرس به نقل از بنیان، سندرم داون یکی از شایع ترین اشکال ناهنجاری های کروموزومی در انسان است که از هر 1000 نفر، یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بین یکی از مهم ترین علایم آن کاهش عملکرد مغزی است. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که کروموزوم 21 افراد یک نسخه اضافی داشته باشد و این منجر به مشکلاتی در تکوین مغزی می شود.

در تلاش برای کاهش عوارض این بیماران، محققین به دنبال ترکیبی رفتند موجب تبدیل شدن سلول های بنیادی به سلول های عصبی می شود. از بین 717 ترکیبی که مورد استفاده قرار گرفت، یکی از آن ها به نام نسل تغییر یافته نورون ها(ALGERNON) توجه محققین را به خود جلب کرد.

در ادامه آن ها اثر این ترکیب را روی جنین موشی مبتلا به سندرم داون بررسی کردند. آن ها موش باردار حامل سندرم داون را طی یک دوره پنج روز با این ترکیب تغذیه کردند و سپس اثر آن را روی مغز جنین موش بررسی کردند. مشاهده شد که استفاده از این ترکیب منجر به تکوین طبیعی قشر مغزی می شود که در جنین های سندرم داون معمولا بسیار نازک است. مهم تر این که جنین این موش ها بعد از تولد رفتار طبیعی داشت که تا زمان بلوغ نیز همین گونه بود و به خوبی تست های رفتاری را پشت سر گذاشت.

اضافه کردن این ترکیب به سلول های بنیادی مشتق از افراد مبتلا به سندرم داون نیز نشان داد که سلول های این افراد رشد طبیعی دارند. با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد که این ترکیب می تواند مانع از ناهنجاری های مغزی در انسان شود اما تا تست آن روی جنین انسان راه درازی در پیش است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا