قانون آب توازن کشتی ها ازفردا در کشور لازم الاجرا می شود

به گزارش سیناپرس، پروین فرشچی روز جمعه درگفت و گو با ایرنا افزود: بعد از لازم الاجرا شدن قانون آب توازن کشتی ها ازسوی کنوانسیون مدیریت آب توازن، اکنون این قانون از هفته آینده در کشور لازم الاجرا می شود.

وی بیان داشت: شکل دیگری از آلودگی دریا که به سادگی نمی توان آنرا در ردیف انواع دیگر آلودگی ها طبقه بندی کرد، تغییر در ساختار ژنی اکوسیستم های آبی از طریق انتقال عمدی یا غیر عمدی گونه های غیر بومی موجودات زنده به اکوسیستم های دریایی است و این امر موجب شده تا بسیاری از گونه های آبزی به مناطق خارج از زیستگاه اصلی خود انتشار یابند و تهدید جدی برای گونه های بومی محسوب شود.
به گفته وی، آب توازن کشتی ها به طور گسترده عامل انتقال غیرعمدی ارگانیسم های زنده در بین اکوسیستم های دریایی محسوب می شود. ورود گونه های تازه وارد به اکوسیستم های جدید در درجه اول ساختار شبکه غذایی محیط را به طور گسترده ای تغییر داده و موجب کاهش تنوع زیستی دریا را فراهم می کند.
وی ادامه داد: نتیجه نهایی چنین وضعیتی ایجاد تغییرات اساسی در ذخایر ژنی دریا خواهد بود. از سوی دیگر این پدیده تهدید جدی برای مناطق آبزی پروری ساحلی که در نزدیکی مسیرهای کشتیرانی قرار داشته باشند، محسوب می شود و این مناطق درمعرض بالاترین شانس دریافت بیماری از طریق پاتوژنهای منتقل شده بوسیله آب توازن کشتی ها قرار دارند. در مناطقی نیز مشاهده شده است انتقال عامل برخی بیماریهای انسانی و شیوع گسترده آنها در بین مردم ساکن در نواحی ساحلی از طریق جابجایی پاتوژنها توسط آب توازن صورت پذیرفته است
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از تهدیدات زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان ورود گونه های غیر بومی از طریق آب توازن کشتی ها است که باید مدیریت شود.
به گفته وی آب توازن با هدف حفظ تعادل کشتی ها در زمان بارگیری در مقصد از دریچه های مخصوص این کار رها می شود.
وی تاکید کرد: سالانه حدود ۴۰ هزار فروند کشتی در خلیج فارس تردد می کند که با توجه به شرایط خاص این حوضه آبی مبنی بر عمق کم و نیمه بسته بودن، رعایت ملاحظات زیست محیطی برای جلوگیری از آلودگی و ورود گونه های غیر بومی مهاجم بسیار جدی است.
فرشچی گفت: حداکثرعمق خلیج فارس بین 90 تا 100 متر است که در اطراف جزیره تنب بزرگ، ابوموسی، لاوان و فارسی به حدود ۳۰ متر می رسد، همچنین بیش از هزار و ۶۰۰ گونه ماهی (حدود ۵۰۰ گونه در خلیج فارس و هزار و 142 گونه در دریای عمان) ۱۵ گونه میگو، ۱۰ گونه پستاندار دریایی، ۵ گونه لاک پشت دریایی و بیش از ۹۰ گونه پرنده و تنوع بسیار زیادی از پلانگتون ها در آن دیده می شود از این رو حفاظت از آن الزامی است.
وی ادامه داد: تخلیه آب توازن کشتی ها مشکلاتی را برای عرصه های آبی بزرگ و مهم مانند خلیج فارس ایجاد می کند براین اساس ایران تنها کشور در منطقه است که به کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها پیوسته است که این مساله گام مثبتی برای مقابله با این معضل زیست محیطی و کنترل آن خواهد بود.
فرشچی گفت: سازمان دریانوردی مرجع کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها در ایران است که سازمان حفاظت محیط زیست با آن همکاری های خوبی دارد.
وی افزود: بر اساس این قانون کشتی ها موظف هستند تا آب توازان خود را قبل از 200 مایلی ساحل تخلیه کنند و سازمان دریانوردی بر اجرای آن نظارت دارد.
فرشچی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر نمونه برداری از آب توازن برای شناسایی گونه های غیر بومی و وجود آلودگی نفتی نظارت دارد چون آب توازن مقداری به نفت نیز آلوده است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشتی های ساخت جدید همگی سیستم تصفیه دارند و کشتی های قدیمی تا دو سال آینده فرصت دارند به این سیستم مجهز شوند.

عروس دریایی گونه مهاجم نیست
فرشچی اظهار کرد: چندی پیش گزارشی از ورود یک گونه عروس دریایی غیر بومی به آبهای خلیج فارس رسیده بود که بررسی ها نشان داد این گونه مهاجم نیست.
وی تاکید کرد: قطعا در آب توازن کشتی ها گونه های مختلف بومی و غیر بومی وجود دارد اما مساله مهم بودن یا نبودن شرایط برای مهاجم شدن آنها است که تاکنون گزارشی مبنی بر مهاجم شدن گونه ها ارائه نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا