منطق فازی یتیم شد

پروفسور لطفی‌زاده با نام کامل لطف‌علی‌رحیم‌اوغلو عسکرزاده در روز ۱۵ بهمن ۱۲۹۹ هجری شمسی در شهر باکو در جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. او ریاضیدان، دانشمند کامپیوتر و مهندس برق بود که به سبب دستاوردهایش در منطق فازی از شهرت جهانی برخوردار است. پروفسور لطفی‌زاده استاد بازنشسته علوم کامپیوتر در دانشگاه برکلی کالیفرنیا و مدیر «برنامه برکلی در زمینه محاسبات نرم» بود.

پروفسور لطفی‌زاده از پدری ایرانی (اردبیلی) و مادری روس در باکو در جمهوری آذربایجان متولد شد و تحصیلات اولیه خود را در باکو و تهران انجام داد.

زمانی که لطفی‌زاده 10 ساله بود، پدر و مادرش به دنبال بروز قحطی ناشی از سیاست‌های تعاونی‌سازی دوران استالین، از باکو مهاجرت کردند و وارد ایران شدند. لطفی‌زاده در تهران در دبیرستان البرز (به نام پیشین: مدرسه مسیونری پرسبیتری) و سپس در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد.

او در امتحانات دانشگاه تهران موفق به کسب مقام دوم شد و در سال ۱۹۴۲ در رشته مهندسی برق از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. لطفی‌زاده در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین، به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد.

در آمریکا او در مؤسسه فناوری ماساچوست (ام.آی. تی) ادامه تحصیل داد و در سال ۱۹۴۶ در رشته مهندسی برق و در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد. لطفی‌زاده به‌دلیل اقامت والدینش در نیویورک سیتی، از دانشگاه کلمبیا تقاضای پذیرش کرد و در مقطع پی اچ دی با یک منصب تدریس پذیرفته شد. او در سال ۱۹۴۹ در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل و سال بعد استادیار همان دانشگاه شد.

لطفی‌زاده کسی است که با طرح کردن ریاضیات فازی مشتمل بر مفاهیم مرتبط فازی همچون مجموعه‌های فازی، منطق فازی، الگوریتم‌های فازی، کنترل فازی و احتمالات فازی به شهرت رسیده است. دستاوردهای علمی او تا جایی ارزشمند است که گفته می‌شود نوآوری‌هایش امکان‌پذیری یک پارادایم تازه در هوش مصنوعی را تبیین و رئوس کلی آن را ترسیم کرده ‌است.

لطفی زاده ۱۰ سال در دانشگاه کلمبیا تدریس کرد و در سال ۱۹۵۷ به درجه استاد تمامی ارتقاء پیدا کرد. او از سال ۱۹۵۹ در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرده‌ است.

پروفسور لطفی‌زاده اثر پیشگامانه خود در زمینه مجموعه‌های فازی را در سال ۱۹۶۵ منتشر کرد؛ اثری که در آن به شرح ریاضیات نظریه مجموعه فازی پرداخته است. او همچنین در سال ۱۹۷۳ نظریه منطق فازی خود را طرح کرد.

پروفسور لطفی‌زاده ۲۵ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا دارد. او در سال ۱۹۷۳ به عضویت در آکادمی ملی مهندسی برگزیده شد. بیش از ۲۰۰ مقاله علمی را به ‌تنهایی در کارنامه خود ثبت کرده است و در هیأت تحریریه ۵۰ مجله علمیِ جهان به‌عنوان مقام «مشاور» فعالیت کرده است.

یکی از مدارک دکترای افتخاری پروفسور لطفی‌زاده در اسفندماه سال ۱۳۹۴ توسط دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه محل تحصیل او، به ایشان اهدا شد.

چندی پیش نیز سایت دانشگاه تهران خبر درگذشت پروفسور لطفی‌زاده را منتشر کرد که با تکذیب نزدیکان او مواجه شد و دانشگاه تهران نیز بلافاصله با اعلام عذرخواهی این خبر را تکذیب کرد.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا