افزایش طول عمر مگس میوه

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، میتوکندری در واقع موتورخانه سلول است و چرخه عمر آن را معین می‌کند. در بدن انسان، اختلال عملکرد میتوکندری‌های مسن و سلول‌های آسیب دیده ممکن است منجر به تجمع مواد زاید و سمی به ویژه در مغز شود. در نتیجه این رخداد مجموعه‌ای از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن از جمله پارکینسون و آلزایمر بروز می‌کند.

در بدن مگس میوه، میتوکندری کوچک و کروی سلول‌ها در میان‌سالی یعنی پس از گذشت یک ماه از عمر دوماهه مگس، به صورت یک ساختار کشیده و حجیم تغییر شکل می‌دهد. به اعتقاد محققان با افزایش اندازه میتوکندری توانایی سلول‌ها در پاکسازی و بازسازی میتوکندری افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش سن مگس میتوکندری‌ها از بین نمی‌روند، بلکه در بدن مگس انباشته می‌شوند.
در این تحقیقات، محققان از طریق تقسیم میتوکندری متورم سلول‌های مسن توانستند اندامک‌های آسیب دیده سلول‌ها را ترمیم کنند. پس از تقسیم میتوکندری، مگس‌ها فعالیت بیشتری داشتند و استقامت آن‌ها نیز افزایش یافت. در واقع مگس‌های ماده 20 درصد و مگس‌های نر 12 درصد بیشتر عمر کردند.
محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند سرعت پیری را در انسان کاهش دهند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا