تغییرات آب و هوایی یک سوم گونه‌های انگلی را نابود می‌کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، با تغییرات آب و هوایی زمین و ذوب شدن یخ‌های قطبی، گرمایش اقیانوس‌ها و تغییر الگوهای آب و هوایی، جانداران تمام زمین بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار گرفته‌اند و در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیر شده‌اند.

در حال حاضر زمین در میانه یک رخداد انقراض وسیع قرار دارد و به اعتقاد برخی از محققان 75 درصد از گونه های ساکن زمین درگیر این انقراض وسیع شده‌اند. در واقع گزارشاتی از مرگ جانورانی مانند قورباغه‌ها، پستانداران دریایی و زنبورها در مقیاس وسیع به دست آمده است که زنگ خطری برای بقای این موجودات محسوب می‌شود.
اکنون محققان دریافتند انگل‌هایی نیز که وجودشان بسته به حیات جانوران در معرض انقراض است، قربانی تغییرات آب و هوایی زمین هستند.
محققان برای درک بهتر تاثیر تغییرات آب و هوا بر انگل‌ها، مجموعه‌ای از 457 گونه انگلی را مورد مطالعه قرار دادند و پس از تعیین گستره جغرافیایی زندگی این گونه‌ها، اطلاعات به دست آمده را با چندین مدل آب و هوایی تطبیق دادند تا میزان تاثیرگذاری تغییرات آب و هوایی زمین بر زیستگاه این گونه‌ها را مشخص کنند. در این مطالعه میزان زیستگاه‌های از دست رفته و جابه‌جایی احتمالی زیستگاه‌های هرگونه مورد مطالعه قرار گرفت.
بر اساس این تحقیقات، گونه‌های انگلی یکی از گروه‌های جانوری هستند که در معرض خطر شدید انقراض قرار دارند. در واقع بسته به مدل‌های آب و هوایی مورد استفاده در این مطالعه، گونه‌های مختلفی از انگل‌ها بخش عمده جمعیت خود را در اثر تغییرات آب و هوایی از دست می‌دهند. در این بین کک‌ها و کنه‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند و سایر گونه‌های انگلی از جمله شپش ممکن است در شرایط خاصی با افزایش جمعیت روبه‌رو شوند.
در نهایت محققان به این جمع‌بندی رسیدند که تغییرات آب و هوایی تا سال 2070 میلادی موجب از بین رفتن یک سوم از گونه‌های انگلی ساکن در زمین می‌شود. از آنجا که انگل‌ها بر ساختار سیستم ایمنی جانوران تاثیرگذار هستند، این رخداد می‌تواند نقش مهمی را در تغییر اکوسیستم زمین بر عهده داشته باشد.
یک انگل، موجود زنده‌ای است که درون یا روی بدن یک جاندار دیگر زندگی می‌کند و مواد مغذی موردنیاز خود را از بدن جانور میزبان تامین می‌کند. انواع مختلفی از کرم‌ها و حشرات مانند کنه و شپش زندگی انگلی دارند و به‌گونه‌ای تکامل یافته‌اند که روی بدن انسان و سایر مهره‌داران زندگی کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا