بلای جان ابرشهرهای ایران جمع می‌شود

در تهران و مخصوصاً در مناطق شلوغ مرکزی و تجاری شهر، هر روز می‌توان حجم عظیمی از این موتورها را دید، آن‌ها آلاینده هوا بوده و با سروصدای زیاد نقش مهمی در آلودگی صوتی شهر تهران بازی می‌کنند. همچنین راکبان بیشتر این موتور سیکلت‌ها تقریباً هیچ وقعی به قانون نمی نهند.

موتورسیکلت‌های 125سی‌سی، وسیله نقلیه‌ای است که تا سال گذشته بیشترین تعداد را در میان تمامی موتورهای مورد استفاده در ایران داشته است و در سال جاری، به 70درصد کل موتورسیکلت‌های موجود در کشور کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که خط تولید این وسیله نقلیه مدت‌ها است که در جهان متوقف شده است و انتظار می‌رود که در ایران نیز توقف تولید این موتور سیکلت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

ابوالفضل حجازی، عضو انجمن صنعت موتورسیلکت ایران، در گفت‌وگویی که با خبرنگار ایسنا کرده است، توضیح می‌دهد: «هرچند موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی استانداردهای تعیین‌شده توسط سازمان ملی استاندارد به منظور شماره‌گذاری را اخذ می‌کنند و تعداد استانداردهای در نظر گرفته‌شده جهت شماره‌گذاری این مدل از موتورسیکلت بیش از ۲۰ مورد است، اما باید بدانیم علی‌رغم قبول استانداردهای تعیین شده، موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی باید به مورد زمان با توقف خط تولید مواجه شود.»

ظاهراً برنامه فعلی تولیدکنندگان این موتورسیکلت‌ها این است که به‌تدریج سالانه از تعداد تولید آن‌ها بکاهند.

اگر چنانچه توقف خط تولید این وسیله نقلیه در دستور کار دولت قرار گیرد، یکی از راه‌های مناسب برای اجرایی‌شدن آن در عمل، این است که تولیدکنندگان با سیاست‌های تشویقی مواجه شوند و در نتیجه به تولید محصولات جدید با قالب‌گذاری‌ها و کیفیت‌های بهتر روی آورند.

در حال حاضر سالانه 350 هزار موتورسیکلت 125 سی‌سی در کشور تولید می‌شود که این تعداد معادل ۶۵ الی ۷۰ درصد کل موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور است.

البته باید گفت که باتوجه به این‌که از سال گذشته دستور کاهش تولید موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی به تولیدکنندگان این وسیله ابلاغ شده، میزان تولید آن‌ها از ۹۵ درصد به ۶۵ الی ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

با این روند رو به کاهش، پیش‌بینی می‌شود که ظرف 3 تا 4 سال آینده خط تولید موتورسیکلت 125 سی‌سی به‌طور کامل متوقف شود.

گفتنی است که خودروی پراید هم در وضعیتی مشابه به سر می‌برد و توقف خط تولید آن اخیراً توسط شرکت سایپا اعلام شده است. لزوم توقف این خودرو نیز درست مانند موتورسیکلت 125 سی‌سی از سال‌ها پیش احساس می‌شود چراکه به‌هیچ‌وجه استانداردهای روز دنیا در مورد آن رعایت نمی‌شود.

شرکت سایپا همزمان با اعلام توقف خط تولید پراید، تصمیمات جدید خود را مبنی بر همسوشدن با سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت نیز اعلام کرده است و در همین راستا، تولید خودروی پراید تا قبل از دی‌ماه 1397 به‌طور کامل متوقف خواهد شد.

حال به نظر می‌رسد که توقف کامل و ناگهانی خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی نیز همانند پراید ضروری است و دلیلی برای پشت سر گذاشتن زمان 3 یا 4 ساله تا توقف تکامل آن وجود ندارد.

به همین منظور بهتر است که سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این حوزه به‌شکل کاملاً قاطع و جدی وارد شوند تا توقف این موتورسیکلت هرچه سریع‌تر اتفاق بیافتد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا