تولید گیاه و صدف در عمق اقیانوس

  • شما طراح و ارائه کننده طرح ایجاد مزارع دریایی هستید، چه چیزی الهام بخش شما در این رابطه بود؟

من یک دانشمند ؛ مهندس یا اقیانوس شناس نیستم بلکه به عنوان یک انسان عادی در روستائی کوچک بزرگ شده و تحصیل کرده ام. پس از سی سال سفر به گوشه و کنار دنیا و کسب تجربه عملی در ماهیگیری و صیادی نمی توانم تاثیرات مخرب صید صنعتی را ندیده بگیرم. به همین دلیل تلاش کردم تا در مسیر حفظ اقیانوس ها تلاش کنم نه برای از بین بردن و نابودی آن.

طرح کلی مزارع سه بعدی اقیانوسی می تواند در هر محیطی از عمق سه متری تا 25 متری آب دریا اجرا شود. انواع خزه ها و جلبک های دریایی، کتانجک دریایی، قفس های حاوی صدف و حلزون دریایی، در این مزارع پرورش داده می شوند. در این طرح با استفاده از مساحت یک جریب از دریا می توان بین 10 تا 30 تن گیاهان دریائی و 250 هزار قطعه صدف طی پنج ماه تولید کرد.

  • در مواجه با این آسیب های ناشی از صید صنعتی، چه عکس العملی نشان دادید؟

در ابتدا من از ماهیگیری در اقیانوس ها به ایجاد مزارع اقیانوسی پرداختم. در ابتدا به مدت هفت سال در مزرعه ساحلی که ایجاد کرده بودم به پرورش صدف پرداخته و شرایط نسبتا خوبی داشتم تا اینکه با بروز طوفان های سهمگین سندی (Sandy) و ایرن (Irene)  که منجر به نابودی کامل مزارع من شدند، به این نتیجه رسیدم که باید در طراحی مزارع دریایی خود تجدید نظر کنم. پس از این رویداد طرح مزارع اقیانوسی سه بعدی به ذهنم خطور کرده  که در آن سازه هایی دارای زیربنائی منعطف وجود داشت که مقاومت بیشتری در برابر طوفان داشته و به نسبت طرح قبلی ارزان تر بودند و به همین دلیل در صورت نیاز به تعویض بخش هایی از آن و جایگزینی قطعات، امکان این کار وجود داشت.

  • مزارع سه بعدی اقیانوسی دقیقا چه تعریفی دارند.

این روش شامل نوعی کشاورزی است که در آن از همه سطح عمودی آب اقیانوس استفاده شده و از سطح آب تا بستر دریا مورد بهره برداری قرار می گیرد. بنابراین در مساحتی محدود، امکان بهره برداری و تولید محصولاتی متنوع و زیاد وجود دارد. مزرعه اقیانوسی من با نام مزرعه اقیانوسی جزیره تیمبل (Thimble Island Ocean Farm) یک مزرعه یکپارچه با عمق شش متر است اما طرح کلی مزارع سه بعدی اقیانوسی می تواند در هر محیطی از عمق سه متری تا 25 متری آب دریا اجرا شود. انواع خزه ها و جلبک های دریایی، کتانجک دریایی، قفس های حاوی صدف و حلزون دریایی، در این مزارع پرورش داده می شوند. در این طرح با استفاده از مساحت یک جریب از دریا می توان بین 10 تا 30 تن گیاهان دریائی و 250 هزار قطعه صدف طی پنج ماه تولید کرد. در این مزارع ما همچنین مقدار کمی ماهی نیز به دست می آوریم و باید در نظر داشت که گیاهان دریایی عموما از گیاهان زمینی سالم تر بوده و ارزش غذائی بیشتری دارند. از سوی دیگر صدف ها نیز منبع پروتئینی بسایر ارزشمندی هستند که به سرعت رشد کرده و قابل مصرف هستند.

  • ویژگی خاص و مثبت کشاورزی در آب دریا چیست؟

اول از همه شما نیازی به مبارزه با نیروی جاذبه ندارید بنابراین تنها چیزی که به آن نیاز دارید، تجهیزات دریائی ارزان قیمت و مستحکم است. مزارع دریایی به راحتی و با یک قایق قابل سرکشی و کنترل بوده و بر خلاف مزارع زمینی به تجهیزات گران قیمت برای بهره برداری از آن ها نیازی نیست. از سوی دیگر نیازی به فراهم کردن آب و مواد غذائی برای محصولات وجود ندارد و تنها باید آن ها را در محل خود قرار داده و منتظر ماند تا طبیعت کار خود را انجام دهد. آب های مجاور ساحل معمولا از مواد غذائی غنی هستند و بسیاری از مواد غذائی مزارع خشکی وارد آب دریاها می شوند.

  • شما مزرعه خود را تجدید پذیر می دانید دلیل آن چیست؟

رشد کتانجک دریائی یا (Kelp) را می توان در زمره سریع ترین گیاهان جهان محسوب کرد. از سوی دیگر این گیاه قادر به جذب میزان زیادی کربن از اتمسفر است که کاشت آن برای حفظ محیط زیست و مبارزه با تغییرات اب و هوائی بسیار مفید است. از سوی دیگر هر صدف دریایی می تواند 50 گالن آب را طی یک روز تصفیه کند. در حال حاضر بسیاری از اکوسیستم های دریایی از افزایش نیتروژن رنج می برند که عامل اصلی آن  استفاده از کودهای شیمیائی در مزارع خشکی است. صدف ها قادر به جذب نیتروژن آب بوده و مزارع اقیانوسی به مانند تپه های دریایی عمل می کنند که صدها گونه درایی در کنار آن به زندگی خود ادامه می دهند. از سوی دیگر مزارع سه بعدی اقیانوسی بسیار قوی و قابل انعطاف بوده و در برابر طوفان ضعیف نیستند.

  • آیا طرح مزارع سه بعدی اقیانوسی شما قابلیت اجرائی دارد؟

من یک سال و نیم پیش یک ان جی او در این رابطه تاسیس کردم. طی این مدت ما به 12 فرد و موسسه مختلف کمک کردیم تا در شمال شرق ایالات متحده آمریکا مزارع اقیانوسی خود را تاسیس کنند.  ما از آن ها هیچ حق امتیازی دریافت نکرده و تنها به ان ها کمک کردیم تا تاسیسات خود را بنا کرده و آغاز به کار کنند. از سوی دیگر در حال حاضر 25 مزرعه نیز در دست تاسیس هستند که این تعداد طی 5 سال آینده به یک صد مزرعه بالغ خواهد شد. هم اکنون ما دارای متقاضیانی از بیست کشور مختلف دنیا برای تاسیس مزارع مشابه هستیم.

  • شما تصویری کاملا مثبت از طرح خود ترسیم کردید، مشکلات این طرح چیست؟

اقیانوس ها در همه جای جهان شرایط نسبتا یکسانی داشته و می توان در آن ها قایقرانی کرد. این اقیانوس ها مکان مناسبی برای ماهیگیری نیز محسوب می شوند زیرا معمولا اکوسیستم بسیار غنی در آن ها وجود دارد. در این میان مهمترین مشکل موجود، تغییرات اب و هوائی است که موجب گرم شدن آب دریاها می شود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا