حفظ زیستگاه گربه سانان با سگهای آموزش دیده

پژوهشگران زیست شناس و محافظان محیط زیست در شمال آرژانتین طرحی جدید ارائه داده اند که با کمک آن می توان از گربه سانان و گوشتخوارانی که محیط زیست و زندگی آن ها به دلیل از بین رفتن جنگل ها در حال آسیب دیدن است، محافظت کرد. در این طرح از سگ های آموزش دیده ویژه ای استفاده می شود که قادر به تشخیص و ردیابی جگوارها، پوما ها و سایر گربه سانان در خطر انقراض هستند و می توان محل ان ها را ردیابی کرد.

در این طرح، سگ ها به گونه ای آموزش می بینند که قادر به شناسائی و تشخیص بقایای گربه سانان فوق بوده و به پژوهشگران امکان نمونه برداری و آنالیز دی ان ای آن ها را می دهد. در ادامه محققان با بررسی موارد فوق برای چند تابستان پیاپی، توانستند نقشه دقیق حرکت گونه های مختلف گوشتخواران و الگوی مهاجرتی آن ها و مناطق مورد علاقه این حیوانات شناسائی شدند.

پژوهشگران به منظور شناسائی عادت ها و نیازهای این جانوران باید تحرکات و جا به جائی های این جانوران را رصد کرده و مناطق مورد توجه آن ها را شناسائی کنند. در این طرح، سگ ها به گونه ای آموزش می بینند که قادر به شناسائی و تشخیص بقایای گربه سانان فوق بوده و به پژوهشگران امکان نمونه برداری و آنالیز دی ان ای آن ها را می دهد. در ادامه محققان با بررسی موارد فوق برای چند تابستان پیاپی، توانستند نقشه دقیق حرکت گونه های مختلف گوشتخواران و الگوی مهاجرتی آن ها و مناطق مورد علاقه این حیوانات شناسائی شدند.

پژوهشگران بر اساس این یافته ها نقشه ای حاوی جزئیات کامل از عادات گونه های جانوری مختلف را ترسیم کرده و به بررسی دقیق آن پرداختند.

در این گزارش عنوان شده است که با وجود تغییر و تفاوت در اندازه بدن، جانورانی از قبیل  جگوار، پوما، اوکلوت (پلنگ راه راه آمریکائی)، انسیلا و سگ های وحشی در شرایط اکولوژیکی خود همپوشانی دارند.  با این حال، این موضوع شامل تنوع در میزان انعطاف پذیری زیستگاه آن ها نیز می شود.  در این میان پوما، انسیلا و سگ های وحشی دارای مقادیر بالاتری از زیستگاه های اصلاح شده در توزیع های بالقوه خود در مقایسه با جگوار و اوکلوت هستند.

پژوهشگران امیدوارند با کمک این روش، کرویدورهای حفاظتی ویژه ای بر اساس الگوی حرکتی این جانوران در محیط زیست ترسیم شده و از آن ها حفاظت شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS One منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: upi.com/Science

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا