با این دوربین داخل بدن بیمار دیده می شود

دانشمندان بریتانیائی موفق به طراحی و ساخت دوربین ویژه ای شده اند که به پزشکان امکان می دهد درون بدن افراد بیمار را مشاهده کنند. هدف از طراحی و ساخت این وسیله جدید، استفاده پزشکان جهت بررسی و معاینه اندام های داخلی بوده و این دوربین می تواند منابع نور را داخل بدن انسان تشخیص داده و  برای نمونه چراغ نصب شده بر سر دستگاه آندوسکوپی به سادگی با این دوربین قابل مشاهده است.

این دستگاه قادر است زمان عبور نور از بدن را ثبت کرده و امواج پراکنده نوری را مشخص کند. با در نظر گرفتن ذرات نور پراکنده و امواج نوری که به طور مستقیم به سمت دوربین حرکت می کند، دوربین می تواند دقیقا همان جایی که لوله آندوسکوپی در بدن قرار دارد را شناسائی کند. در آزمایش های اولیه انجام شده توسط این دوربین، فناوری فوق قادر به تشخیص امواج نوری که از عمق 20 سانتیمتری داخل بدن می تابید بوده و محل آن را تشخیص داد.

در همین رابطه پرفسور کو دالیوال (Kev Dhaliwal) از استید و پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند اعلام کرد: « این دوربین یک تکنولوژی فعال  محسوب شده که به ما اجازه می دهد تا از طریق آن داخل بدن انسان ببینیم. این دستگاه پتانسیل بسیار بالایی برای اجرای برنامه های کاربردی متنوعی در دنیای پزشکی دارد. امکان مشاهده تجهیزات پزشکی و محل قرار گیری آن ها در داخل بدن برای درمان و سلامت انسان بسیار مهم محسوب می شود. زمانی که دستگاهی مانند لوله اندوسکوپی وارد بدن می شود، ما باید آن را به گونه ای حرکت دهیم که کمترین آسیب ممکنه به بدن فرد وارد شود. از سوی دیگر ما باید قادر به مطالعه و شناسائی شرایط داخلی بدن و تشخیص بیماری نیز باشیم.»

تاکنون امکان تعیین دقیق محلی که لوله آندوسکوپی در آن قرار دارد امکان پذیر نبوده و و پزشکان برای بررسی دقیق این موضوع نیاز به استفاده از دستگاه اشعه ایکس داشتند که کاری بسیار دشوار و هزینه بر محسوب می شد. باید توجه داشت که نور دستگاه آندوسکوپی قابلیت عبور از بافت ها و اندام بدن را دارد اما این نور به صورت مستقیم از بدن انسان عبور نکرده و در مواجه با بافت ها و لایه های بدن پراکنده می شود. این موضوع سبب شده بود تا امکان شناسائی دقیق محل قرارگیری لوله آندوسکوپی در بدن وجود نداشته باشد. این دوربین جدید از فناوری ویژه ای بهره می برد که قادر است فوتون های نور را در هر بخشی از بدن تشخیص دهد.

در این طرح کارشناسان هزاران شناسه تک فوتون را روی تراشه سیلیکون به هم پیوند داده اند. این موضوع دقیقا مشابه اتفاقی است که در دوربین های دیجیتالی رخ می دهد. این فناوری بسیار حساس بوده و قادر است کمترین ذرات نور دستگاه آندوسکوپی را که از بافت ها و اندام های بدن به طور پراکنده عبور می کند، تشخیص داده و محل دقیق آن را تشخیص دهد. این دستگاه همچنین قادر است زمان عبور نور از بدن را ثبت کرده و امواج پراکنده نوری را مشخص کند. با در نظر گرفتن ذرات نور پراکنده و امواج نوری که به طور مستقیم به سمت دوربین حرکت می کند، دوربین می تواند دقیقا همان جایی که لوله آندوسکوپی در بدن قرار دارد را شناسائی کند. در آزمایش های اولیه انجام شده توسط این دوربین، فناوری فوق قادر به تشخیص امواج نوری که از عمق 20 سانتیمتری داخل بدن می تابید بوده و محل آن را تشخیص داد.

شرح کامل این موضوع و ویژگی های فنی دوربین فوق الذکر در آخرین شماره مجله Biomedical Optics Express منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.