پرچم‌دار تکنولوژی هوش مصنوعی، حاکم جهان خواهد بود!

ولادیمیر پوتین در سخنرانی جنجالی خود حکمرانی بر جهان را از آن کشوری دانست که در تکنولوژی هوش مصنوعی جلودار باشد.

رسانه‌های خبری روسیه از قول رئیس‌جمهور این کشور نقل کرده‌اند که آیندۀ روسیه  و کل بشریت را وابسته به تکنولوژی هوش مصنوعی دانسته است.

پوتین در کنار یادآوری فرصت‌های گرانبهایی که این فناوری در اختیار بشر قرار می‌دهد، از تهدیدهایی نیز نام برده است که به واسطه این تکنولوژی پدید می‌آید و هشدار داده که نباید از آن‌ها غافل ماند.

در سال‌های اخیر پیشرفت و گسترش توانایی کشورها در حوزه فناوری هوش مصنوعی (AI) موضوعی داغ است.

موضوعی که از جنبه‌های سیاسی و امنیتی برای ابرقدرت‌ها بسیار حائز اهمیت است و تاکنون چین و آمریکا دو کشور پیشرو در این عرصه بوده‌اند.

در این میان پیشرفت چین در زمینه این فناوری آن‌قدر چشمگیر بوده است که تحلیلگران نسبت به عقب‌ماندن آمریکا در این رقابت اظهار نگرانی کرده‌اند. این نگرانی‌ها زمانی شدت بیشتری پیدا کرد که دولت دونالد ترامپ بر سر کار آمد و با اعمال سیاست‌های جدید، از بودجه تحقیقات علمی کاست.

این در حالی است که چین ادعا می‌کند که تا سال 2030 میلادی در فناوری هوش مصنوعی به مهم‌ترین تحقیقات در سطح جهان دست خواهد یافت.

در کنار فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که تکنولوژی هوش مصنوعی در راستای پیشرفت‌های اقتصادی و صنعتی و پزشکی برای کشورها ایجاد می‌کند، استفاده از آن در ساخت و توسعه جنگ‌افزارهای پیشرفته نیز باید مدنظر قرار گیرد. این جنبه از کاربرد این تکنولوژی همان هشداری است که رئیس‌جمهور روسیه درباره آن سخن گفته است.

از جمله کاربردهای فناوری هوش مصنوعی در جنگ‌افروزی، توسعه‌ سلاح‌های سایبری و یا ساخت پهپاد‌های پیشرفته است که به صورت هماهنگ با هم عمل می‌کنند و با استفاده از مغز مشترکی که برای آن‌ها تعریف ‌می‌شود، اهداف مختلف جاسوسی و یا تهاجمی را تعقیب می‌کنند.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود اشاره کرد که نقش پهپاد‌ها در جنگ‌های آینده کلیدی و مهم است و کشوری که پهپادهایش توسط رقیب نابود شود، چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارد!

«ایلان ماسک»، مدیرعامل شرکت‌های «تسلاموتورز» و «اسپیس ایکس» نیز اخیراً به همراه یک جمع 116نفره از اشخاص تأثیرگذار در عرصه تکنولوژی، خواستار وضع قوانین جدید درخصوص گسترش سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از سازمان ملل متحد شده‌اند.

 

درخواست این جمع از سازمان ملل توقف ربات‌های کشنده و قاتل است. آن‌ها هشدار داده‌اند که پیشرفت سلاح‌های خودکار، به سومین انقلاب جنگ‌افزاری جهان منجر خواهد شد. انقلاب جنگ‌افزاری اول با ظهور باروت و دومی با ساخت سلاح هسته‌ای رخ داد. ایلان ماسک همچنین در حساب توئیتری خود هشدار داده است که رقابت جهانی برای بردن گوی سبقت تکنولوژی هوش مصنوعی، به احتمال بسیار زیاد به وقوع جنگ سوم جهانی خواهد انجامید.

ولادیمیر پوتین اما در سخنرانی اخیر خود به وضوح از مواضع کشورش سخن گفته و تأکید کرده است که علاقه‌ای به انحصاری شدن تکنولوژی هوش مصنوعی برای یک کشور خاص ندارد و اگر روسیه در این زمینه جلودار شود، دانش خود را در این حوزه درست مانند دانش مربوط به تسلیحات هسته‌ای به دیگر کشورهای جهان نیز عرضه خواهد کرد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا