مصرف یک تریلیون وعده غذای تراریخته در ۲۰ سال اخیر

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر ماها لچومی آروجانان رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشور مالزی با اشاره به تایید محصولات تراریخته ازسوی سازمان‌های غذا و دارو و مراکز علمی جهان، گفت: در دو دهه گذشته ۱۸ میلیون کشاورز به دلیل مزایای محصولات تراریخته به کشت این محصولات روی آورده‌اند و در سال گذشته سطح زیر کشت این محصولات در دنیا به ۱۸۵.۱ میلیون هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته یک تریلیون وعده غذای تراریخته در دنیا مصرف شده و ۷۰ درصد دام‌ها از این محصولات تغذیه شده‌اند، گفت: این درحالی است که کوچک‌ترین آثار جانبی از مصرف این محصولات مشاهده نشد.

این پژوهشگر مالزیایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولات تراریخته در ۸ کشور آسیایی کشت و در همه کشورهای این قاره و جهان مصرف می‌شوند. از سوی دیگر هم اکنون ۱۹ کشور از ۲۸ کشوری که از این فناوری در تولید محصولات زراعی بهره‌مند شده‌اند جزو کشورهای در حال توسعه هستند.

آروجان با اشاره به مزیت‌های این فناوری برای تولید محصولات سالم‌تر گفت: هم اکنون سیب زمینی تراریخته تولید شده است که آکریلامید کمتری دارد. در حالی که سیب زمینی عادی وقتی سرخ می‌شود آکریلامید زیادی تولید می‌کند که اثبات شده یک ماده سرطان زا است. همچنین سیب‌زمینی تراریخته قهوه‌ای نمی‌شود که این امر نیز باعث خرابی کمتر و صرفه جویی و تخریب کمتر محیط زیست می‌شود.

رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی افزود: ذرت، سویا، کلزا و پنبه چهار محصول اصلی تراریخته است که در کشورهای مختلف جهان کشت می‌شود. کشاورزان و سطح زیر کشت محصولات تراریخته به دلیل مزایای کشت این محصولات با سرعت بسیار زیادی افزایش داشته است و هم اکنون ۷۸ درصد سویا، ۶۴ پنبه، ۲۶ درصد ذرت و ۲۴ درصد کلزا در سطح جهان از این محصولات کشت می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت کشت تراریخته ها در مالزی نیز گفت: به دلیل وسعت کم این سرزمین، تولید محصولات تراریخته در مالزی ضروری به نظر می رسد و در این خصوص تولید محصولات تراریخته در حوزه تغذیه دام و طیور و کشت سویا مورد توجه قرار گرفته است. در زمینه تولید موز، آناناس و پاپایا و چند میوه دیگر به صورت تراریخته در حال تحقیق هستیم و امیدواریم بتوانیم به جایگاه خوبی در سطح جهان در این زمینه دست یابیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا