استفاده از ویروس زیکا برای مبارزه با تومورهای سرطانی مغز

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، زیکا می‌تواند سبب شود تا کودکان با آسیب شدید مغزی به دنیا بیایند. اما می‌توان این ویروس را برای مبارزه با تومورهای مغزی در بزرگسالان مهار کرد.

ویروس زیکا که حدودا چهار سال پیش در آمریکای جنوبی از پولینزی وارد شد، بیشتر برای زنان باردار خطرناک است. زیرا می‌تواند باعث ایجاد میکروسفالی(سرهای غیرطبیعی کوچک) و مشکلات عصبی در نوزادان زنانی که در دوران بارداری آلوده شده و همچنین میزان سقط جنین را نیز بیشتر کند.

این ویروس این کار را انجام می‌دهد، زیرا بر خلاف بسیاری از میکروب‌ها، زیکا می‌تواند از خون به مغز منتقل شود، در آنجا سلول‌های بنیادی را آلوده کرده و کشته و اثرات شدیدی بر روی مغز بگذارد.

اما این توانایی برای آلوده ساختن سلول‌های بنیادی مغزی می‌تواند برای مبارزه با سرطان‌های مغزی مرگبار که بسیاری از آنها توسط سلول‌های بنیادی جهش یافته ایجاد می‌شود، مفید باشد.

جرمی ریچ در دانشگاه کالیفرنیا، سان دیگو و تیمش، ویروس زیکا را بر روی گلیوبلاستوما، شایع ترین نوع سرطان مغز، آزمایش کرده‌اند. گلیوبلاستوما یکی از سخت‌ترین انواع سرطان برای درمان بوده که حتی پس از عمل جراحی و سایر درمان‌ها، معمولا در طول یک سال از تشخیص سبب مرگ افراد می‌شود.

گلیوبلاستوما شایع‌ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند. منشا تومور از سلول‌های آستروسیت (نوعی یاخته گلیال) است.

این تیم دریافتند که قرار دادن نمونه‌هایی از تومورهای گلیوبلاستوم انسان که در یک ظرف رشد کرده‌اند در معرض ویروس زیکا، سبب تخریب سلول‌های بنیادی سرطانی می‌شود.

این سلول‌های بنیادی هستند که معمولا سبب مرگ فرد می‌شوند زیرا می‌توانند به تمام درمان‌های موجود مقاوم شوند.

هنگامی که این تیم ویروس را در سلول‌های مغزی بزرگسالان بدون سرطان آزمایش کردند، دریافتند که این ویروس‌ها بافت را آلوده نمی‌کند که این امر می‌تواند جوابی برای این سوال باشد که چرا ویروس زیکا در بزرگسالان به ندرت مشکل ایجاد می‌کند.

این تیم سپس ویروس را بر روی موش‌هایی که به آنها گلیوبلاستوما تزریق شده بود آزمایش کردند. به طور معمول این موش‌ها ظرف یک ماه می‌میرند، اما موش‌هایی که به آنها ویروس زیکا تزریق شده بود، طولانی‌تر زندگی کردند به طوریکه از میان 9 موش 4 مورد آنها پس از گذشت دو ماه همچنان زنده هستند.

دکتر ریچ اظهار کرد: اینکه چطور بتوان این کار را بر روی انسان‌ها نیز انجام داد همچنان امری مبهم است چرا که این بیماری در انسانها و موش‌ها متفاوت عمل می‌کند.

محققان هیچ برنامه ای برای شروع آزمایش زیکا در افراد مبتلا به سرطان مغز ندارند؛ زیرا ویروس‌ها می‌توانند به زنان باردار منتقل شوند: گونه‌های پشه ای که زیکا را حمل می‌کند در برخی از نقاط ایالات متحده یافت می‌شود و ویروس نیز می‌تواند به صورت جنسی منتقل شود. در عوض، آنها قصد دارند تا ببینند آیا می‌توانند ویروس را به طور ژنتیکی تغییر دهند یا خیر، اما هنوز هم به عنوان یک درمان احتمالی برای سرطان مغز بر روی آن کار می‌کنند.