برای تاسیس بیمارستان سلول‌درمانی باید منتظر معجزه باشیم!

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر حمید گورابی در خصوص آخرین وضعیت ساخت بیمارستان سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان اظهار کرد: در اواخر دهه هشتاد، مقام معظم رهبری در پاسخ به گزارش پژوهشگاه رویان در مورد پیشرفت‌های سلول‌های بنیادی و سلول درمانی و ارائه طرح تاسیس مرکز استاندارد سلول درمانی، به دولت وقت کمک برای این امر مهم را توصیه کردند.

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه از جمله درخواست‌های ما اختصاص محل فعلی استانداری تهران بدین منظور بود، که در آن زمان در اختیار سازمان مدیریت بود، افزود: درتیر ماه 1388 شخص رییس‌جمهور از ما خواستند که از پیگیری ساختمان مزبور منصرف شویم و وعده دادند که در عوض زمین و بودجه کافی برای طرح جامع تاسیس پژوهشگاه و بیمارستان سلول درمانی در کنار هم در اختیار رویان قرار داده خواهد شد.

وی ادامه داد: هنگامی که از یافتن زمینی مناسب برای این منظور در داخل تهران ناامید شدیم، در نهایت با زحمات بسیار زمینی را از شرکت عمران پردیس با یک سوم قیمت به دستور رییس‌جمهور وقت خریدیم که بعدا مشخص شد زمین دارای معارض بوده و اصولا در مالکیت آنها نبوده و سند آن ابطال شده است.

گورابی تصریح کرد: حدود پنج سال است که به دنبال زمین معوض هستیم؛ ولی آن‌ها مبلغ بیشتری را طلب می‌کنند و ما که دارای تمکن مالی نیستیم، می‌گوییم یک میلیارد و 600 میلیون تومان پرداختی سال 1390 را به ما برگردانید و آنها در پاسخ به این خواسته ما می‌گویند "ما حقوق پرسنل‌مان را هم نداریم که بدهیم ولی پول شما نزد ما محفوظ است!"

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: در حال حاضر نیز که می‌خواهیم حیاط "رویان" را برای یک بیمارستان 60 تختخوابی آماده کنیم، ولی پولمان در دست سازمانی است که 6 سال است ما را معطل کرده و حتی ردیف بودجه‌ای که برای ساخت مرکز سلول‌درمانی ایجاد شده بود، به دلیل عدم معرفی زمین مناسب توسط "رویان" هر ساله با تهدید حذف روبه‌رو است، درحالی‌که این مشکل توسط دیگران به "رویان" تحمیل شده است.

شایعات مخالفت وزیر با تاسیس بیمارستان سلول‌درمانی

وی در ادامه تصریح کرد: به موازات این اتفاقات، در سال 1393 کلنگ بیمارستان سلول‌درمانی با همکاری شهرداری تهران و اوقاف در زمینی 15 هزار متری در اتوبان شهید باقری (منطقه تهرانپارس) زمین زده شد. در حین گودبرداری به ما خبر دادند که وزیر بهداشت با این کار موافق نیستند و لذا پروژه به حالت نیمه‌تعطیل در آمده است.

دکتر گورابی ادامه داد: با ملاقاتی که با دکتر هاشمی، وزیر بهداشت داشتیم، وی نه تنها مخالفتی نداشتند، بلکه کتبا" دستور اعطای مجوز خارج از تشریفات اداری را هم دادند.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: از آنجا به بعد مشکلات عدم موجودی و نقدینگی شهرداری مطرح شد که داستان همچنان ادامه دارد و پروژه‌ای که قرار بود امسال افتتاح شود، در مرحله پی‌ریزی متوقف است.

وی اظهار کرد: متاسفیم که بعضی از کشورهای منطقه که دانش و نیروی انسانی بومی چنین کارهایی را ندارند، ولی به هر طریق در صدد تاسیس این‌گونه بیمارستان‌ها هستند، ولیکن در اینجا به نیروی نخبه ایرانی و دانش بومی توجهی نمی‌شود و ما باید منتظر معجزه باشیم!

گورابی با بیان اینکه "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" تنها در زمینه صنعت و کشاورزی نیست، تاکید کرد: مسلما اگر نتوانیم دانش بومی خود را به کاربرد برسانیم، مردم نمی‌توانند از دستاوردهای علمی داخل کشور برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج بهره بگیرند و جوان دانشمند ایرانی هم باید برای اشتغال به خارج از کشور مهاجرت کند. نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا