تعصب واقعا از منطق قویتر است

تحقیقات جدید محققان فرانسوی و انگلیسی نشان داده که انسانها قابلیتی عالی در نادیده گرفتن واقعیاتی دارند که با تعصبات آنها تناسب ندارند و این مساله حتی در مورد زمان هایی که هزینه بیشتری در انتظار انسان است نیز صادق است.

استفانو پالیمینتری از دانشگاه اکول نرمال سوپریور در پاریس، رهبری تیمی از محققان این دانشگاه و کالج دانشگاهی لندن را بر عهده دارد. تیم انگلیسی پیش از این نشان داده بود که انسان ها نسبت به انتخاب های ساده تر نگاهی مغرضانه دارند حتی اگر این امر بعدها منجر به افسردگی شود.

در این مواقع افراد  به نظر نمیرسد که قادر به درک عواقب ناملموس آینده باشند.

محققان به مطالعه در یک محیط تجربی پرداختند تا بفهمند آیا قدرت تعصب انسان آنقدر زیاد است که اعتقاد متعصبانه خود را به چیزی ادامه دهد حتی وقتی چیز ملموس تری در آن زمان وجود داشته باشد؟

در این پژوهش 20 داوطلب حضور داشتند که دو نوع از یک کار را انجام می دادند: این کارها شامل انتخاب بین دو نماد بود که هر کدام دارای ارزشی بودند.

در نوع اول، شرکت کنندگان تنها از ارزش نمادهایی خبر داشتند که انتخابش کرده بودند. با گذشت زمان آنها یاد گرفتند که برخی نمادها ارزشمندتر بودند و تعصبی در مورد انتخاب آن نمادها پیدا می کردند.

در نوع دوم، داوطلبان از ارزش هر دو نماد آگاه می شدند حتی اگر تنها یکی از آنها را انتخاب می کردند. اما این افراد همچنان به انتخاب قبلی خود از روی تعصب ادامه می دادند حتی زمانی که می دانستند نماد دیگر ارزش بیشتری دارد.

این یافته ها می تواند نشانگر آن باشد که چرا برخی افراد نمی توانند ذهن خود را تغییر دهند حتی وقتی که شواهد در جلوی چشمشان قرار دارد.

پالیمینتری در گفتگو با سایت نیوساینتیست گفت: این مانند آن است که صدای درون سرتان در مورد واقعیت نداشتن مساله را نشنوید حتی اگر به قیمت از دست دادن پول باشد.

البته هنوز امیدهایی وجود دارد که با پشتکار می توان تاثیر تعصب را کاهش داد. پژوهشی در سال 2012 در مورد تعصب ضمنی نشان داد که آگاه شدن از تعصب و مراقبت در مورد تاثیرات آن از جمله ابزارهای قدرتمندی است که می تواند با آن مبارزه کند.

البته پشتکار در این مورد بسیار اهمیت دارد. مطالعه ای در سال 2015 توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون نشان داد که تقریبا هه در مورد تعصبات خود کور هستند و مبارزه با آن کار آسانی نیست.

این تحقیق در نشریه PLOS Computational Biology چاپ شده است.

 

مترجم : سمانه سالاری

منبع:

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا