ایجاد جریان در مایعات با استفاده از پرتوهای لیزر

محققان متوجه شدند اگر لیزری دارای ذرات نانو باشد، می‌تواند آب را به حرکت درآورد. برای نشان دادن این پدیده  بی‌نظیر، آن‌ها یک لیزر پالسی سبزرنگ را از دیواره‌ی شیشه‌ای یک ظرف حاوی مایع عبور دادند و  باگذشت چند دقیقه، جریانی از مایع در امتداد تابش پرتو لیزر در داخل ظرف برقرار شد.
بر اساس این گزارش،  دانشمندان در دانشگاه هوستون ایالت تگزاس موفق شده‌اند با استفاده از یک پرتو لیزر، جریاناتی در درون یک مایع ایجاد کنند.  این پدیده با عنوان optofluidic به‌گونه‌ای‌ است که نور لیزر می‌تواند جریانی از مایع را در حجم بزرگ ایجاد کند.
اصولاً نور لیزر برهمکنش خاصی با آب انجام نمی‌دهد که بتوانند تغییری در جریان مایع ایجاد کند. اخیراً دانشمندان به حجم زیادی از آب حاوی نانو ذرات طلا نور سبز لیزر پالسی تابانده‌اند و به‌این‌ترتیب بعد از چند دقیقه جریانی از مایع را که به‌سرعت در همان جهت باریکه نور حرکت می‌کرد مشاهده کردند.
پالس‌های لیزر توسط نانو ذرات طلا جذب می‌شود و باعث گرم و سرد شدن و درنتیجه منبسط و منقبض شدن نانو ذرات می‎شود.
این فرایند باعث ایجاد امواج فراصوت می‌شود و در پی آن امواج باعث حرکت مایع شوند. اما در حقیقت جریان مایع تنها به کمک این امواج به وجود نمی‌آید. 
کلید این اتفاق مسئله دیگری است، در حقیقت ظرف شیشه‌ای حاوی مایع در این قضیه نقش اساسی دارد، سرمایش و گرمایش نزدیک شیشه  باعث می‌شود نانو ذرات طلا با شیشه پیوند دهند و در محل ورود پالس‌های لیزر پوششی از نانو ذرات ایجاد شود که نقش نانو حفره ایفا می‌کنند. اندازه حفره‌های نانویی به‌گونه‌ای است که می‌توانند مانند یک محفظه تشدیدگر صوتی عمل ‌کنند و جریان مایع را ایجاد کنند. 
این روش کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌های microfloidic، بیوشیمی، میکرو سازه و هر فرایندی که وابسته به فنّاوری آزمایشگاه در تراشه است، دارد.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا