برترین دستاوردهای پارک فناوری پردیس معاونت علمی معرفی شدند

 پانزدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس امروز آغاز به کرد و در این مراسم از دستاوردهای شرکت‌های این پارک رونمایی شد.

دستگاهی برای کنترل کارایی بتن تازه

بتن خودتراکم، بتنی است از نسل بتن‌های جدید که هر روزه دامنه کاربرد وسیع‌تری در صنعت عمران پیدا می‌کند. در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت دانش فنی استفاده از این بتن در کشور شاهد کاربرد بیشتر این نوع بتن در پروژه‌های بزرگ کشور هستیم.

در این راستا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس، دستگاه رئومتر بتن (کنترل کارایی بتن تازه) را طراحی و عرضه کردند. استفاده از دستگاه رئومان 118 به‌ منظور شناخت رفتار رئولوژی بتن خودتراکم منجر به انتخاب صحیح مصالح مصرفی و طرح مخلوط این نوع بتن می‌شود.

این محصول قابل استفاده در تمام مراکز آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با رشته مهندسی عمران و تکنولوژی بتن، مراکز تحقیق و توسعه مستقر در شرکت‌های عمرانی و ساختمانی شامل تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، پیمانکاران، مهندسین مشاور و تولیدکنندگان سیمان، مصالح سنگی، افزودنی‌های شیمیایی و معدنی بتن، تمام آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، فنی و مکانیک خاک و تکنولوژی بتن است.

تعیین مشخصات رئولوژی بتن خودتراکم تازه با کمک آزمایش رشد تنش و ارزیابی خودکار بتن خودتراکم تازه در آزمایشگاه‌ها و یا کارگاه‌های عمرانی جهت تعیین پذیرش و یا عدم پذیرش بتن متناسب با محدوده تعیین ‌شده به‌ عنوان ابزار کنترل کیفیت از جمله ویژگی‌های این دستگاه است.

در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت دانش فنی استفاده از این بتن در کشور، شاهد کاربرد بیشتر این نوع بتن در پروژه‌های بزرگ کشور هستیم.

بزرگترین پروژه اجرا شده با بتن خودتراکم در ایران پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر در تهران با حجم میانگین تولیدی روزانه در حدود 500 مترمکعب از این بتن است. استفاده و بهره‌گیری از یک ابزار کنترل کارایی بتن خودتراکم جهت کنترل کیفیت و یکنواختی روند تولید بتن خودتراکم در پروژه صدر، امری لازم و ضروری بود.

سامانه تشخیص بیماری‌های قلبی کودکان و نوزادان

نارسایی‌های قلبی مادرزادی متداول‌ترین نوع از بیماری‌های مادرزادی در میان اطفال است. تعداد زیادی از کودکان با بیماری‌های قلبی مادرزادی نهفته متولد می‌شوند که هیچ‌گونه نشانه ظاهری در کودک بیمار مشاهده نمی‌شود.

عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری‌های قلبی مادرزادی نهفته و آن هم حداکثر تا قبل از ۱۲سالگی، بعضا عوارض وخیمی نظیر از کار افتادن قلب کودک یا بیماری‌های قلبی در بزرگسالی را به همراه دارد.

حدود ۳۰درصد از مرگ‌ومیر اطفال با بیماری‌های مادرزادی، مربوط به اطفالی است که با بیماری‌های قلبی مادرزادی متولد شده‌اند. از این رو، اطمینان از سالم بودن قلب کودکان و اطمینان از نداشتن بیماری‌های قلبی مادرزادی نهفته از اهمیت خاصی برخوردار است.

تا بحال، سیستم غیرتهاجمی برای غربالگری دقیق بیماری‌های قلبی مادرزادی نهفته کودکان به جامعه پزشکی معرفی نشده بود. لذا، تشخیص دقیق از وجود بیماری‌های قلبی مادرزادی نهفته کودکان تنها در مراکز فوق تخصصی قلب کودکان و به کمک سامانه اکوکاردیوگرافی میسر بوده است.

در این راستا محققان پارک فناوری پردیس سامانه غیرتهاجمی تشخیص بیماری‌های قلبی مادرزادی نهفته کودکان به نام POUYA-HEART، که یک فنوکاردیوگراف دیجیتال هوشمند است، به جامعه پزشکی عرضه کردند.

این دستگاه قادر است بیماری‌های قلبی نهفته مادرزادی کودکان را تشخیص دهد و از عوارض جبران‌ناپذیری که برای کودک بیمار پیش خواهد آمد، جلوگیری خواهد کرد.

این دستگاه یک سامانه غیرتهاجمی است که با روش سنجش و توصیف باند فرکانسی اصوات قلب اطفال وجود بیماری‌های قلبی مادرزادی و اکتسابی را تشخیص می‌دهد.

کشور بلژیک تنها دارنده دانش فنی این محصول است و نمونه ایرانی آن با استاندارد تولید شده است.

دوربین مداربسته

بزرگترین کاربرد دوربین مدار بسته در حفظ و کنترل و امنیت اماکن است، ضمن‌آنکه این دوربین در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی و منطقه‌های حساس نفتی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و همچنین استفاده در مناطق حساس امنیتی و نظامی قابل کاربرد است.

دوربین تولیدشده دارای کیفیت 2 و 3 مگاپیکسل و دارای الگوریتم‌های پردازشی تصویری جهت بهبود کارایی است.

سرو پرس

سرو پرس وسیله‌ای است که برای پرس‌کاری، فشرده‌سازی و یا مونتاژ قطعات حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال موقع مونتاژ دقیق قطعات یک مجموعه و یا جا زدن قطعات آب‌بندی مانند کاسه نمدها که اندازه و زاویه دقیقی نسبت به محل قرارگیری لازم است و یا چاشنی‌های انفجاری که نیاز به کنترل نیرو و جابجایی همزمان موقع مونتاژ دارند، قابل کاربرد است.

علاوه بر آن از این دستگاه برای یا فشرده‌سازی مواد پودری مانند قرص‌های دارو یا نمونه‌سازی مربوط به آزمایشگاه متالورژی از سرو پرس که دقت بسیار بالایی در کنترل پارامترهای پرس دارد، استفاده می‌شود.

نرم‌افزار ویژه آن قابلیت تنظیم میزان نیرو و جابجایی با دقت  بالا را دارد، همچنین امکان اعمال جابجایی و نیروهای مختلف با ترتیبات قابل تعریف وجود دارد. امکانات رسم نمودار، ذخیره و چاپ در نرم‌افزار نیز گنجانیده شده است.

اعمال نیرو توسط سرو جک، قابلیت برنامه‌ریزی برای انجام پرس‌کاری با ترتیبات خاص، ظرفیت‌های نیرویی سرو پرس از ۱۰ تا ۱۲ هزار کیلوگرم نیرو، دقت حرکتی یک صدم میلی‌متر، قابلیت کنترل نیرو با دقت یک دهم درصد نیروی نامی سرو پرس و قابلیت کنترل سرعت با دقت یک صدم درصد سرعت نامی سرو پرس از جمله مزایای این دستگاه بشمار می‌رود.

تنها دو شرکت آمریکایی دانش فنی ساخت این دستگاه را در اختیار دارند. در نمونه ایرانی این دستگاه قابلیت‌های بیشتری چون ایستگاه کنترل کیفی مونتاژ و جازنی پس از انجام کار در آن ایجاد شده است.

مولد موج آب قابل برنامه‌ریزی مدل بدون فیدبک و با فیدبک

این دستگاه برای تولید موج آب با ارتفاع و طول موج‌های مشخص در کانال آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با اتصال صفحه با اندازه‌های متناسب با ظرفیت اکچویتور دستگاه و حرکت پیستونی یا زاویه‌ای آن در داخل کانال آب با دامنه و سرعت‌های معین شده، موج آب با ارتفاع و طول موج مورد نظر تولید می‌شود.

صنایع دریایی، آزمایشگاه‌های هیدرولیک کانال‌های باز دانشکده‌های عمران و صنایع ساخت شناور نیاز به این دستگاه دارند؛ چراکه این دستگاه دارای قابلیت‌هایی چون تنظیم ارتفاع موج، قابلیت تنظیم طول موج، اندازه‌گیری و ذخیره نیروی موج تولیدشده در ابتدا و انتهای کانال (فیدبک نیروی موج)، اندازه‌گیری و ذخیره ارتفاع موج تولید شده است.

کشورهای امریکا، آلمان، فرانسه دارای این فناوری هستند و نمونه بومی از مزیت‌هایی چون قابلیت برنامه‌ریزی برای تولید امواج با طول و دامنه تعریف شده با ترتیبات خاص و تولید موج با الگوریتم فیدبک‌دار و دینامیکی برخوردار است.

مولتی ویتامین بیماران مبتلا به ام‌.اس

مطالعات صورت گرفته بر روی بیماری ام‌.اس و بیماران مبتلا به آن نشان می‌دهد کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت بیماری در این بیماران شود. لذا بر این اساس، مواد ضروری شناسایی شد و با دوز بهینه در این محصول فرموله شده است.

این محصول با نام تجاری میلواید (MyeloAid) عرضه شده است.

دارویی برای درمان ام‌.اس پیشرونده

بر طبق جدیدترین مطالعات استفاده از داروی «بیوتین» با دوز بالا در کنار داروهای اصلی ام‌.اس پیشرونده، تاثیرات بسیار مطلوبی در روند کنترل بیماری دارد.

به دلیل موجود نبودن دوز بالای بیوتین، بیمارانی که در این پروتکل درمانی قرار می‌گیرند، ناچارند به دفعات زیاد داروی بیوتین با دوز کم را استفاده کنند تا به دوز مؤثر برسند.

محصول بیوتین که با نام تجاری «پروجیو» عرضه شده با دارا بودن 100 میلی‌گرم ماده مؤثره در هر قرص، این امکان را می‌دهد که با مصرف سه بار در روز به غلظت درمانی بیوتین دست یافت.

کشور انگلستان دارنده دانش فنی تولید این دارو است.

کاهش ریزش مو با مولتی ویتامین – مینرال

فرمولاسیون مولتی ویتامین – مینرال که با نام تجاری «فولیکوژن» است، از نوع کنترل رهایش دارو است که این امکان را فراهم می‌کند که مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو را در مدت 24 ساعت به بدن برساند.

اگر چه محصول مشابه وارداتی وجود دارد، ولی فرمولاسیون فولیکوژن دو مزیت عمده دارد.

این دارو داری ویتامین B3 است که نقش مهمی در تقویت مو دارد و دارای روکش است که تا حد زیادی باعث کنترل بوی محصول و در نتیجه جلب رضایت بیمار می‌شود.

درمان راشیتیسم با میکرو قرص‌های ایرانی

این دارو برای تامین ویتامین D3 برای موارد کمبود این ویتامین، پوکی استخوان و راشیتیسم کاربرد دارد.

نام تجاری این محصول نانو-دی (Nano-D) است. این محصول به صورت کپسول حاوی میکرو قرص عرضه می‌شود و این امر امکان کاربرد آن برای افرادی که مشکل در بلع دارند مانند افراد مسن، کودکان و بیماران مبتلا به ام‌.اس  را فراهم می‌کند.

مشعل پلاسمایی

با استفاده از این مشعل امکان تولید انرژی از زباله به روش پلاسمایی، امحای پسماندهای شیمیایی، خطرناک و بیمارستانی، تحقیقات در راستای تولید برق به روش MHD– لایه‌نشانی توسط پلاسما اسپری فراهم خواهد شد.

این محصول قابل کاربرد در شهرداری‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌های داروساز، سازمان انرژی اتمی و صنایع آلاینده مانند ذوب آهن است.

قابلیت تولید پلاسمای گرم با دمای بین 3 هزار تا 20 هزار درجه سلسیوس، حداکثر توان 80 کیلووات، عمر الکترود 150 ساعت بصورت مداوم و قابلیت تولید پلاسمای هوا- آرگون- نیتروژن از قابلیت‌های این دستگاه است.

پکیج امحای پسماندهای شیمیایی و بیمارستانی (ویژه) با استفاده از تکنولوژی مشعل‌های پلاسمایی می‌تواند  با از بین بردن خطرات ناشی از این پسماندها، یکی از نیازهای استراتژیک کشور را برطرف کند و تاثیر قابل ملاحظه‌ای در حفاظت از محیط زیست کشور داشته باشد.

ژل خون‌بند آلومینیوم کلراید 25 درصد

کنترل کامل‌ ترشحات سالک و لثه جهت قطع خونریزی لثه در ترمیم‌ها، قطع خونریزی لثه در قالب‌گیری، ژل باقوام مناسب جهت کنترل در محیط دهان، سوزش کمتر نسبت به ژل‌های موجود در بازار، شست‌وشوی آسان بدون برجای گذاشتن رنگ، اثر تنگ‌کنندگی عروق و کاهش تورم و خونریزی ناحیه از مزایای این محصول است.

ترمیم روکش دندان با کیت محققان کشور

این محصول حاوی اسید اچپرسلن، ژل پایدار اسید هیدروفلوئوریک جهت ایجاد خوردگی و گیر مکانیکی برای ترمیم روکش با کامپوزیت به همراه سایلن، ماده آلی جهت افزایش چسبندگی کامپوزیت به روکش است.

با این کیت می‌توان یک روکش چینی دندانی را که دچار ترک و شکستگی شده، ترمیم کرد.

اسیداچ فسفریک 37 درصد

این محصول با همکاری مشترک با مرکز پژوهش‌های مواد دندانی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و با روش مهندسی معکوس تولید شده است.

مواد اولیه استفاده شده در محصول از بهترین کیفیت و گریدهای دارویی بوده است. اسید اچ فضاهای میکروسکوپی در مینا ایجاد کرده و خشونت سطح را افزایش و گیر مکانیکی ایجاد می‌کند تا عامل باندینگ بتواند به داخل مینا جریان یافته و به پروسه چسبندگی کامپوزیت به دندان کمک کند.

مروا- اچ همچنین آلودگی‌ها را از سطح برداشته و به بهتر شدن مینا کمک می‌کند.

کرماورهپراکسایدوادتا

این ماده مصرفی در عصب‌کشی دندان کاربرد دارد و مادهای است که جهت آماده سازی و پاکسازی شیمیایی–مکانیکی کانال ریشه دندان به منظور سهولت پرکردن، نرم کردن و شکل‌دهی به کانال، سهولت فایلینگ، برداشتن لایه‌ اسمیر، حذف یون‌های کلسیم از دیواره کانال، مناسب برای کانال‌های باریک، خارج کردن مواد آلی و غیر آلی، پاکسازی، ضد عفونی و باز کردن کانال ریشه دندان با آزادسازی حباب‌های اکسیژن در صورت استفاده همزمان با سدیم هیپوکلریت کاربرد دارد.

تصحیح‌کننده حجم گاز با قابلیت اندازه‌گیری فراصوت گاز

دستگاه تصحیح‌کننده حجم گاز وسیله‌ای برای تصحیح حجم گاز اندازه‌گیری شده در دما و فشارهای مختلف به حجم استاندارد (فشار و دمای متعارف) که در تمام مبادی اندازه‌گیری گاز در کنار وسیله اندازه‌گیر ( کنتور) نصب می‌شود.

با توجه به متغیر بودن دما و فشار گاز در ساعات مختلف مصرف، هرگونه اندازه‌گیری گاز مصرفی بدون تصحیح میزان آن توسط این دستگاه، فاقد ارزش مالی و حقوقی است.

کاهش مصرق خودروهای بزرگ

محققان پارک فناوری پردیس راهکاری برای کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های حاصل از احتراق سوخت دیزل در کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس درون شهری و بین شهری، سواری دیزل سوز، لوکوموتیو، کشتی و قایق دیزلی، ژنراتورهای دیزلی، نیروگاه، ماشین‌آلات راه‌سازی، ساختمانی و معدنی و سایر موتورهای دیزل‌سوز عرضه کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا