اولین دست‌ساخته بشر در میان ستارگان

فضاپیمای ویجر ۱ (Voyager 1) نخستین ابزار ساخته دست بشر است که توانست به فضای خارج منظومه شمسی وارد شود. تیم کنترل‌کنندۀ ویجر1، تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۱۲ را به‌عنوان زمان ورود کاوشگر به فضای میان‌ستاره‌ای پذیرفته است. ناسا هم در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۳ (۲۲ شهریور ۱۳۹۲) این موضوع را به‌طور رسمی تأیید کرد.

سفر ویجر1  که امروز 40 سال از آغازش می‌گذرد، برای بررسی سیارات گازی منظومه شمسی ترتیب داده شده است.

این فضاپیما حاوی صفحه‌ای طلایی با اطلاعاتی از تمدن زمینی است و با سرعت بالغ بر 17 کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند. محققان ناسا می‌گویند ویجر۱ اکنون در فضای میان ستارگان و در فاصله حدودی20 هزار میلیارد کیلومتری از زمین قرار دارد  و تا 40 هزار سال دیگر به هیچ ستاره‌ای نزدیک نخواهد شد، اما می‌توان گفت که با پیمودن مسیر فعلی 40 هزار سال دیگر به ستاره‌ای به نام AC 79 3888   خواهد رسید.

ویجر1 با ذخیره سوخت پلوتونیوم خود تا سال 2025 کار می‌کند و اطلاعاتش را به زمین مخابره خواهد کرد.

ناسا تخمین می‌زند که حدود ۳۰۰ سال طول خواهد کشید تا ویجر ۱ به «ابر اورت» برسد و حدود 30هزار سال طول خواهد کشید تا از آن عبور کند.

هدف اصلی از پرتاب این فضاپیما، مطالعه سیاره‌های مشتری، زحل، اورانوس و نپتون بود. دانشمندان ناسا می‌گویند که با کمک ویجر1، اولین بار است که صدای میان ستارگان را ضبط کرده‌ایم.

زمانی که ویجر در سال ۱۹۹۰  به عقب نگاه کرد و از زمین عکس گرفت، یک نقطه آبی رنگ دید.

فضاپیمای ویجر1 چهار سال پیش در حالی منظومه شمسی را ترک کرد که بخشی از تاریخ تمدن انسان را در سینه خود داشت. این کاوشگر احتملاً دیگر زمین را نمی‌بیند اما تا سال 2025 با دانشمندان زمینی در ارتباط خواهد بود!

گزارش: غزال غضنفری