تولید تکنولوژی در ایران ایده‌آل نیست

برخورداری متولد سال ۱۳۲۲ که در مقطع کارشناسی رشته راه و ساختمان را در سال ۱۳۵۰ در دانشگاه علم و صنعت ایران تحصیل کرد برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۵۵ به دانشگاه ایالتی میشیگان رفت و در سال 1359 نیز مقطع دکترا را در رشته راه و ساختمان در دانشگاه ایالتی میشیگان ادامه داد.

وی دروسی مانند استاتیک، مقاومت مصالح، سازه­های فولادی، تئوری الاستیسیته، تئوری پلاستیسته، پایداری سازه ها ، تئوری صفحات و پوسته­‌ها، مکانیک محیط های پیوسته، دانشکده عمران را در دانشگاه علم و صنعت ایران تدریس می‌کند و در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه یزد، دانشگاه زنجان،دانشگاه بین المللی چابهار و دانشگاه ویندزور کانادا نیز به دروس درس‌هایی مانند مکانیک محیط­‌های پیوسته، مقاومت مصالح، پایداری سازه‌ها، مقاومت مصالح، تئوری الاستیسیته، استاتیک، سازه‌­های فولادی، طراحی به کمک کامپیوتر پرداخته است.

انتشار بیش از 35 مقاله در مجلات علمی معتبر داخلی و خارجی، انتشار بیش از 60 مقاله در کنفرانس­های داخلی و بین المللی، داوری بیش از 100 مقاله علمی و پژوهشی در مجلات، همایش­ها و کنفرانس های ملی و بین المللی، راهنمایی و مشاوره بیش از 50 پایان نامه کارشناسی ارشد، راهنمایی و مشاوره بیش از 10 پایان نامه در مقطع دکتری، تالیف و ترجمه بیش از ۱۰ جلد کتاب و اجرای پروژه هایی در زمینه سازه های مرکب فلزی – خاکی، سازه های فضایی و اتصالات سازه های فولادی از فعالیت‌های علمی و آموزشی برخورداری به شمار می‌رود.

وی همچنین در مجامع علمی مانند انجمن مهندسین عمران ایران، انجمن بتن امریکا و انجمن مهندسین راه و ساختمان کانادا نیز عضویت دارد.

با برخورداری که از سال ۹۲ رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران است، گفت‌وگویی داشتیم.

چطور شد که رشته مهندسی سازه را انتخاب کردید و در حال حاضر وضعیت این رشته در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

من در رشته مهندسی راه و ساختمان گرایش سازه تحصیل کرده‌ام که به معنای محاسبات ساختمان سازی است و به این رشته علاقه داشتم و از نظر اشتغال این رشته شرایط خوبی دارد که من هم همین رشته را انتخاب کردم.این رشته به طور کلی در ایران و جهان جایگاه مناسبی از نظر اشتغال دارد و از رایج‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های منتخب دانشجویان است.

مهندسی ساختمان در تمام کارهای صنعتی دخالت دارد و به همین دلیل جایگاه شغلی خوبی در ایران و جهان دارد زیرا در تمام کارهای عمرانی مهندس ساختمان باید فعالیت داشته باشد.البته میزان فعالیت و جایگاه اشتغال فارغ‌ التحصیلان این رشته در کشورهای مختلف متفاوت است زیرا فعالیت‌های عمرانی در کشورهای مختلف فرق می کند ولی در هر صورت این رشته به عنوان یکی از رایج ترین رشته‌ها محسوب می‌شود.

از نظر علمی جایگاه این رشته به چه صورت است؟

از نظر علمی این رشته در ایران جایگاه مطلوبی دارد و رتبه تولید علم ما در جهان هم خوب است ولی باید مدام به روز شویم که این مساله نیز در مورد تمام رشته‌ها صدق می‌کند.

در حال حاضر تمام رشته‌ها به طور مداوم وارد کارهای تحقیقاتی جدید می‌شوند و باید در همه رشته‌ها به روز باشیم. در رشته مهندسی ساختمان نیز روش‌های جدید ساخت و ساز و نحوه محاسبات به روز می‌شود و باید تلاش کنیم تا جایگاه ایران در دنیا عقب نیفتد.

از نظر علمی در رشته مهندسی ساختمان از دنیا عقب نیستیم ولی در بحث تکنولوژی ضعیف هستیم زیرا در دانشگاه‌های دنیا مرتبا دستگاه‌های ویژه‌ای نظیر دستگاه های سنگین ساختمانی ساخته می‌شود که ما آنها را نمی‌سازیم و از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم.ما در بیشتر رشته ها در تولید علم قوی هستیم ولی وقتی قرار می‌شود که علم تولید شده خود را به تکنولوژی تبدیل کرده و تکنولوژی را به محصول تبدیل کنیم ضعف داریم.

برای حل این مشکل چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟

اگر بتوانیم دانشگاه ها را به دانشگاه های تکنولوژی محور تبدیل کنیم این مشکل هم برطرف می‌شود.

البته در حال حاضر سیاست وزارت علوم تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین است که از این طریق می توانیم علم تولید شده را به تکنولوژی و سپس به محصول تبدیل کنیم و حتی محصولات خود را صادر کنیم.

رشته مهندسی ساختمان به اندازه‌ای جالب توجه است که اگر دوباره به شرایط انتخاب رشته بازگردید همین رشته را انتخاب کنید؟

بله من این رشته را دوست داشتم و حالا هم دوست دارم و اگر باز هم بخواهم انتخاب رشته کنم همین رشته را انتخاب می کنم و به دیگران هم پیشنهاد می دهم.

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا