تولید برق از فاضلاب

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، نیروگاه 1000مگاواتی شهید مفتح همدان با هدف کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی، از پساب تصفیه‌شده فاضلاب شهری استفاده کرده و با ساخت برج‌های خشک و تغییر ساختار سیستم‌های خنک‌کننده از تَر به خشک، صرفه‌جویی عظیمی در مصرف آب کرده است.

حسینی بیدار، مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان همدان در نشست با مدیران آموزشی ادارات وشرکت‌های دولتی همدان گفت: « با اجرای این طرح در حوزه بازچرخابی آب در فرآیند تولید برق ضمن تولید برق اقتصادی، مطمئن، پاک و پایداری شبکه سراسری برق، صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی و محیط زیست نیز تحقق یافته است.»

راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید انرژی با استفاده از پتانسیل زیست‌توده، پروژه‌ای است که از چند سال پیش مورد توجه سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) قرار گرفته است.

و اما زیست‌توده چیست؟

زیست‌توده (Biomass) در واقع اجزای تجزیه‌پذیر بقایای گیاهی و جانوری مثل پسماندها و زائدات کشاورزی و دامی است که پس از نفت، گاز و زغال‌سنگ، چهارمین منبع تأمین انرژی مورد نیاز بشر محسوب می‌شود.

آمارها نشان می‌دهند که در حال حاضر، این منبع 11درصد از انرژی مورد نیاز ساکنان کره زمین را تأمین می‌کند.

پیشینه تاریخی استفاده از این منبع انرژی در ایران به قرن دهم هجری شمسی و ابتکار شیخ بهایی در شهر اصفهان برمی‌گردد.

حمام شیخ بهایی یا گرمابه «گلخن» که هنوز هم به‌عنوان یک اثر تاریخی در اصفهان وجود دارد، درواقع با استفاده از همین روش اداره می‌شده است.

در حمام گلخن با ابتکار شیخ بهایی، از فاضلاب مسجد جامع اصفهان که توسط لوله‌هایی جمع‌آوری می‌شده و به خزینه حمام هدایت می‌شده است، بیوگاز (متان) تولید می‌شده و این بیوگاز شمعی را روشن می‌کرده که در زیر پاتیل حمام قرار داشته و آب را گرم می‌کرده است.

در بررسی مطالعاتی سازمان انرژی‌های نو ایران، اصفهان و تهران به دلیل دارا بودن سیستم جامع تصفیه فاضلاب، بهترین منبع استفاده از زیست‌توده فاضلاب شهری در میان شهرهای ایران هستند.

همچنین در حوزه ضایعات کشاورزی، دشت‌ها و مزارع گسترده استان فارس مهم‌ترین منبع تولید انرژی پاک از طریق زیست‌توده در ایران به حساب می‌آیند.

منبع مهم دیگر زیست‌توده در کشور، جنگل‌های شمالی است که در زمینه تولید انرژی پاک از ضایعات جنگلی اولین رتبه را در کشور دارا هستند.

علاوه بر این‌ها، شالی‌های برنج در استان‌های شمالی، باغ‌های وسیع میوه در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و کشتگاه‌های گسترده نیشکر در استان خوزستان، منابع مهم و بزرگی برای زیست‌توده در کشور محسوب می‌شوند.

مجموعه وزارت نیرو در حال حاضر برای برنامه‌ریزی به منظور استفاده از الگوی بازچرخانی پساب تصفیه شده فاضلاب اقدام کرده است که در این راستا، نیروگاه شهید مفتح همدان می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر نیروگاه‌های حرارتی کشور باشد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا