بررسی تاثیر شیمی درمانی بر عملکرد مغز

پدیده chemo brain به اختلالات شناختی و یا عدم فعالیت شناختی مرتبط با شیمی درمانی اطلاق می شود . بر اساس اظهارات پژوهشگران کانادایی پدیده  chemo brain یک عارضه طبیعی است . تجربیات پزشکی حاکی از آن است که در پی شیمی درمانی ، برخی از بیماران سرطانی از سرگردانی ذهنی و ناتوانی در تمرکز مغزی شکایت می کنند.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا ( University of British Columbia ) کانادا در پژوهش های جدید خود موفق شدند  تا اثرات پدیده chemo brain را در بیماران سرطانی مشاهده کنند . آنها با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری مغز و آزمون شناختی که برای بیماران آلزایمر و اختلالات مغزی به کار می بردند، این پدیده را تایید کردند .

پروفسور تاد هندی (Todd Handy) استاد روان شناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا  و از محققان این پروژه تحقیقاتی در مصاحبه ای مطبوعاتی در این رابطه اعلام کرد : " مغز سالم برخی مواقع دچار سرگردانی و بعضی وقت ها دچار درگیری می شود. ما دریافتیم که پدیده chemo brain سرگردانی مزمن مغز بوده که در حالت بسته ایجاد می شود . "

معمولا یک مغز سالم چرخه بین سرگردانی و تمرکز فکر را طی می کند اما اسکن های مغزی تایید می کند ، مغز کسانی که دچار پدیده chemo brain شده نشانه های عصبی از یک ذهن سرگردان را ارائه می دهند . در این تحقیقات همچنین تصویربرداری مغزی نشان داد که حتی زمانی که افراد مورد آزمایش ادعا می کنند که بر روی کاری متمرکز هستند ، بخش های بزرگی از مغزشان در حالت بسته باقی مانده و دیگر درگیر نیستند .

دکتر کریستین کمپبل (Kristin Campbell) استادیار دانشکده درمان فیزیکی (Department of Physical Therapy) دانشگاه بریتیش کلمبیا  در باره تاثیرات و عملکرد این عارضه می گوید : " در حال حاضر پزشکان اثرات درمان سرطان و شیمی درمانی را می دانند که می تواند در ادامه زندگی فرد تاثیر داشته باشد . "

دکتر کمپبل و همکارانش امیدوار هستند که این پژوهش ها اثرات پدیده chemo brain را نشان داده باشد و بتواند در پیدا کردن و به کار گرفتن روش جدیدی برای درمان سرطان موثر باشد. قابل ذکر است که این تیم تحقیقاتی در حال حاضر بر روی اثرات ورزش بر توانایی شناختی نجات یافتگان از سرطان پستان با پدیده chemo brain هستند .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله فیزیولوژی اعصاب بالینی (Clinical Neurophysiology) به چاپ رسیده است .