فرونشست زمین، تخت‌جمشید را تهدید می‌کند

محمد درویش، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در همایش «مدارس طبیعت، نیاز امروز، سعادت فردای ایران» که در شیراز برگزار شد به خبرنگار ایسنا گفت: «فارس به دلیل خشک شدن تالاب‌ها در معرض ریزگردها و سرطان خون است.»

درویش تالاب بختگان را «بخت ایران» دانست و اظهار تأسف کرد از این‌که این تالاب امروزه به یک کانون فرسایش باد تبدیل شده است. او اتفاق غم‌انگیزتر را موقعیتی معرفی کرد که در آن هیچ اطلاع‌رسانی و اقدامی در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و شورا برای جلوگیری از نابودی تمام‌عیار این دریاچه صورت نگیرد.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که استان فارس، استانی راهبردی از نظر مباحث زیست‌محیطی است گفت که هیچ استان دیگری از کشور تنوع اقلیمی استان فارس را ندارد.

او از 18 منطقه حفاظت‌شده در استان فارس یاد کرد و تأکید کرد که چنین تنوع زیستی نیازمند مردمی است که از آن قدردانی کنند و در محافظت آن بکوشند.

درویش از ۵۴ سانتی متر فرونشست زمین در سال در استان فارس ابراز نگرانی کرد و گفت که طبق این آمار، فارس رتبه نخست را در فرونشست زمین در جهان دارد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از نظام آموزشی کشور گفت که باید کاری کرد تا به جای آن‌که دانش‌آموزان درگیر رقابت بر سر معدل شوند، نسبت به سرزمین خود مسئول‌تر و خلاق‌تر بار بیایند.

درویش تأکید کرد: «ملتی که سرزمین خود را دوست نداشته باشد بی‌تفاوت می‌شود. بخش بزرگی از این وضعیت ریشه در دوران دانش‌آموزی دارد.»

او در ادامه به تأیید و تحسین مدارس طبیعت پرداخت و ضریب یادگیری و خلاقیت کودکانی را که به مدارس طبیعت می‌روند، ۲۵درصد نسبت به سایر کودکان بیشتر عنوان کرد.

درویش از نکات مثبت موجود در سیستم مدارس طبیعت به فضای شاد و کودکانه آن‌ها اشاره کرد و توضیح داد که در این مدارس، کودکان علاوه بر کسب سواد اکولوژیک، زندگی کودکانه شادی را تجربه می‌کنند و با تکیه بر جذابیت طبیعت، حس اعتماد به هم‌نوع در آن‌ها تقویت می‌شود.

او ایجاد احساس اعتماد بین مردم را راهی برای مدیریت بهتر مسئولان دانست و نقطه آغاز ایجاد و تعلیم این احساس را در دوران دانش‌آموزی معرفی کرد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین نقش مدارس طبیعت را در آموزش اصول اخلاقی محیط‌زیست مهم و کلیدی دانست وبه‌عنوان مثال از انتقال آب از یک مکان جغرافیایی به مکانی دیگر نام برد که نوعی بی‌اخلاقی در طبیعت است و باید با آموزش صحیح الگوها، این قبیل از رفتارها در نسل‌های بعدی اصلاح شوند.

درویش در راستای حمایت از تأسیس هرچه بیشتر مدارس طبیعت از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بعضی از بانک‌های کشور در چارچوب پروژه محیط بانک خبر داد و گفت: « در این پروژه افراد واجد شرایط ایجاد مدارس محیط زیستی می‌توانند از برخی بانک‌ها تسهیلات بانکی کم‌بهره دریافت کنند.»

به گفته مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مدارس طبیعت ادعا دارند که بدون ایجاد هزینه اقدام به اشتغال‌زایی می‌کنند درصورتی‌که دولت برای ایجاد شغل برای 1 میلیون نفر مجبور است حداقل 770 میلیارد تومان هزینه پرداخت کند.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا