تعویض سلول‌های ریه

بیشتر ریه‌هایی که به وسیله مهندسی زیستی ساخته شده‌اند از داربست‌هایی استفاده کرده‌اند، که از ریه‌های پاک شده از بافت و سلول زدایی شده به دست آمده‌اند. اما برخلاف پروژه‌های قبلی تیم جدید نه تنها داربست و چهارچوب، بلکه عروق خونی را هم دست نخورده نگاه داشته، و تنها بافت و سلول‌های عملکردی ریه را با نمونه‌های سالم جایگزین کردند.

«گوردانا وونجاک نووا کویچ» استاد دانشگاه کلمبیا و سرپرست این تحقیق می‌گوید:« ما یک رویکرد کاملا جدید و رادیکال برای زیست مهندسی ریه ابداع کردیم». او ادامه می‌دهد:« این رویکرد برای درمان بیماری‌های بافت پوششی ریه بسیار موثر است،چون بیشتر بیماری‌های ریوی این ناحیه را درگیر می‌کنند».

روش این تیم بسیار اختصاصی است وشامل برداشتن بافت پوششی ریه یا اپیتلیوم، بدون دست بردن در عروق و شبکه و نوع سلول‌های حمایتی مثل فیبروبلست، میوسیت، کندروسیت و پریسیت است.

برای آزمایش این فرآیند  محققان لوله‌ای را به درون ریه موش‌ها فرستاده و قبل از اعمال عمل تنفس، یک مایع شوینده را برای از بین بردن سلول‌های پوششی به درون ریه فرستادند.همزمان ترکیبی از الکترولیت‌ها ومواد تامین کننده انرژی را هم به درونریه فرستادند تا از مطمئن شوند که سیستم عروقی دست نخورده باقی می‌ماند.

محصول به دست آمده توانایی پشتیبانی وفراهم کردن امکان رشد برای سلول‌های بالغ ریوی را داشت که از سلول‌های بنیادین به دست آمده بودند.

سالانه تعداد بسیار زیادی بر اثر بیماری‌های ریوی می‌میرند، و این بیماری‌ها سومین عامل مرگ و میر در سطح جهان است و این روش می‌تواند به کاهش مرگ و میر منجر شود.

در حال حاضر تنها راه درمان بیماری‌های ریوی که در مرحله آخر قرار دارند، پیوند ریه است و برای این کار بیمار باید مدت‌ها در صف انتظار اهدا کننده باقی بماند و عوارض تلخ و دردناک پیوند را تحمل کند. اما با این روش می‌تواند تعداد ریه‌های پیوندی را افزایش داد و با انتخاب سلول‌های بنیادین اولیه از بدن خود بیمار از عوارض ریه پیوند ریه پیوند زده شده کاست.

 

ترجمه:علی رنجبران

منبع: sciencealert

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا