پایان مرحله دوم آزمایش واکسن ایدز

واکسن درمانی موسوم به تات 'Tat' که بر علیه ویروس ایدز ساخته شده است ، توسط باربارا انسولی Barbara Ensoli از پژوهشگران پیشگام این حوزه ، مورد آزمایش قرار گرفت . این واکسن دارای خاصیت افزایش دهی و ثر بخشی به داروهای ضد ویروسی در بیماران مبتلا به HIV-AIDS است . بر اساس گزارش منابع خبری  ،  ، نتایج این ازمایش ها در مجله علمی journal Retrovirology منتشر شده است .

به گفته این پژوهشگر ایتالیائی  ، موفقیت این واکسن جدید ، سناریو های جالب و جدیدی در حوزه درمان و مبارزه با ایدز ، گشوده است . متاسفانه طی چند دهه ای که از کشف این ویروس گذشته است و تلاش های متعددی که در گوشه و کنار جهان جهت ساخت داروی قطعی و یا واکسن پیشگیری کننده از این بیماری انجام شده است ، هنوز هیچ توفیقی در این زمینه به دست نیامده و تلاش های پزشکان تنها منجر به تاخیر در روند کشنده بیماری و مرگ فرد مبتلا شده و امکان بهبود و سلامت کامل فرد بیمار وجود ندارد .

لازم به توضیح است که محققان ایتالیائی به صورت جدی در پی یافتن راه حل درمانی و پیشگیری قطعی این بیماری هستند و چندی پیش در رسانه های خبری اعلام شده بود :

تیمی از متخصصین و پزشکان در موسسه بین المللی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در شهر تریست واقع در شمال ایتالیا Trieste's International Centre for Genetic Engineering and Biotechnology (ICGEB) موفق به کشف آن چه با عنوان "dens" معرفی شده است ، شدند که در توضیح آن اعلام شد : این محل ، جائی است که ویروس اچ آی وی تا زمان مرئی شدن در بدن بیمار ، در آن مخفی می شود .

پژوهشگران و پزشکان ، این کشف جدید را بسیار مهم و حیاتی قلمداد کرده و احتمال می دهند این کشف بتواند منجر به ابداع و ساخت داروئی موثر بر علیه این ویروس شود . در این پژوهش ها که به سرپرستی پرفسور مائورو گیاچا Mauro Giacca انجام می شود ، محققان برای نخستین بار موفق به تصویر برداری از ساختار لنفاوی هسته سلول های سازنده ویروس اچ آی وی شده اند که می توان از این اطلاعات برای ساخت داروی موثر بر این ویروس بهره برد .