صادرات محصولات نانویی ایرانی به 21 کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، علی طهاری با تاکید بر اینکه در سند دوم توسعه ستاد توسعه فناوری نانو بر تولید و توسعه صنعتی محصولات مبتنی بر فناوری نانو تاکید شده است، افزود: صادرات از دیگر تاکیدات این سند است.

وی با اشاره به کاربردهای فناوری نانو در حوزه‌های صنعتی چون خودروسازی، نفت، نساجی، صنایع غذایی و بهداشتی، اظهار کرد: بازار و فروش مناسب بستر مطلوبی برای ورود محصولات جدید مبتنی بر فناوری نانو خواهد بود.

طهاری با تاکید بر ضرورت نظارت بر تولیدات محصولات نانویی، خاطر نشان کرد: برای این منظور در ستاد توسعه فناوری نانو واحد ارزیابی محصولات دانش بنیان برای بررسی محصولات تقلبی و یا فاقد مجوز ایجاد شده است ضمن آنکه با پیگیری‌های صورت گرفته کمیته نانو فناوری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی برای نظارت بر محصولات تولیدی راه‌اندازی شده است.

مدیرگروه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در این کمیته‌ها علاوه بر محصولات تولیدی، محصولات وارداتی نیز نظارت می‌شوند، ادامه داد: همچنین نظارت‌هایی در زمان تولید محصول نیز صورت می‌گیرد؛ به این صورت که نمونه‌هایی از خط تولید برداشت شده و صحت ادعای محصول تولیدی مجددا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

پایش بازار محصولات نانویی

طهاری از برنامه ستاد نانو جهت رصد و پایش بازار داخلی محصولات نانویی خبر داد و گفت: برای این منظور به صورت تصادفی اقدام به خریداری محصولات مبتنی بر نانو از بازار داخلی و انجام تست‌های کنترل کیفیت خواهد شد تا از این طریق تعیین شود که ادعای اولیه مورد تایید است یا خیر.

وی اضافه کرد: بر اساس نتایج تست‌ها گواهینامه آزمایشی نانو مقیاس به محصولات اعطا خواهد شد که مدت این گواهینامه یک ساله است.

مدیرگروه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو اولویت این ستاد را حوزه‌های آب، محیط زیست، انرژی و نانو مواد و تجهیزات ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 257 شرکت دانش‌بنیان موفق به دریافت گواهینامه نانو مقیاس شده‌اند.

طهاری خاطرنشان کرد: از این تعداد 157 شرکت 367 محصول مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده‌اند که دارای گواهینامه نانو مقیاس هستند.

به گفته وی، در ستاد توسعه فناوری نانو سامانه «تبادل فناوری» به منظور تجاری‌سازی ایجاد شده است تا محصولاتی که دارای تاییدیه از ستاد باشند و در این سامانه بارگذاری شده باشند، به صنعتگران جهت سرمایه‌گذاری معرفی شوند.

طهاری یادآوری شد: در سال 95 از 3500 تقاضای ارسال شده از طریق این سامانه، 330 تقاضا واقعی بوده است که از این تعداد 288 تقاضا در حال مذاکره و 42 مورد منجر به عقد قرار داد انتقال فناوری شده است.

اجرای برنامه رسوخ فناوری در صنعت

طهاری با اشاره به اجرای برنامه رسوخ فناوری در صنعت، خاطر نشان کرد: در این راستا 200 طرح در دست اجرا است؛ ضمن آنکه بسته‌های حمایتی از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌هایی چون رصد بازار، تحلیل فناوری، کاهش ریسک، تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری، مشوق‌هایی برای خرید از شرکت‌های فناور و تسهیلاتی برای اخذ استاندارد در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه سلامت و بهداشت نیز 27 شرکت در حال فعالیت هستند که اقدام به تولید داروهای مبتنی بر نانو فناوری چون «کورکومین» و «سینادوکسوزوم» کرده‌اند.

طهاری با تاکید بر اینکه 7 شرکت در حوزه‌های آب و انرژی مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: یکی از چالش‌های جدی در تهران وجود نیترات در آب است که در این راستا شرکت‌های فعال با استفاده از نانو فناوری سامانه‌ای برای حذف نیترات از آب عرضه کردند که با نصب آن در یکی از چاه‌های آب در «اصفهانک» تهران توانستند میزان نیترات آب را در حد مجاز کاهش دهند.

مدیر گروه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو از کاربردی شدن این فناوری به‌ویژه در مناطق محروم مانند کرمان خبر داد و یادآور شد: علاوه بر این سامانه، پایلوت شیرین‌سازی آب‌های شور و لب شور نیز از سوی این شرکت‌ها عرضه شده است.

وی با اشاره به مشکلات اکثر پالایشگاه‌های کشور در زمینه تولید پساب، گفت: سامانه تصفیه پساب صنعتی به روش پلاسما یکی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع این مشکل است. در حال حاضر پالایشگاه تبریز از این سامانه بهره‌برداری کرده و توانسته مشکلات زیست محیطی ناشی از تصفیه پساب را رفع کند.

طهاری نانو سیالات خنک کننده نیروگاهی را از دیگر فناوری‌های رسوخ کرده به بخش صنعتی نام برد و گفت: در ماه‌های تیر و مرداد که دمای هوا روند افزایشی دارد، دمای سیستم‌های نیروگاهی افزایش می‌یابد که این نانو سیالات راهکاری برای رفع این چالش است، به گونه‌ای که کاربردی شدن آن در نیروگاه‌ها موجب کاهش هزینه‌ها شده است.

وی با اشاره به رسوخ فناوری در بخش صنعت ساخت و ساز، تاکید کرد: در این زمینه 16 شرکت دانش‌بنیان محصولاتی را عرضه کردند که یکی از آنها شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی است. البته استفاده از این فناوری به دلیل پایین بودن انرژی در کشور فراگیر نشده است.

طهاری، نانو بتن‌های سبک را از دیگر دستاوردهای محققان کشور عنوان کرد و افزود: استفاده از نانو فناوری در این بتن موجب شده که یک کیلو از وزن بتن نسبت به نمونه‌های غیر نانویی کاهش یابد.

مدیرگروه ترویج صنعتی ستاد نانو با اشاره به موفقیت 45 شرکت دانش‌بنیان در حوزه ساخت تجهیزات‌ آزمایشگاهی مرتبط با فناوری نانو اظهار کرد: درحال حاضر 78 آزمایشگاه دانش‌آموزی با تجهیزات ساخت داخل مجهز شده‌اند و برنامه داریم که این تعداد به 400 آزمایشگاه دانش‌آموزی بالغ شود.

محصولات نانویی ایران در بازارهای جهانی

مدیر گروه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به تولید دستگاه نانو الیاف گفت: پس از راه‌اندازی خط تولید صنعتی نانو الیاف موفق به صادرات این فناوری به کره جنوبی شدیم، ضمن آنکه قرارداد صادرات آن به کشور چین منعقد شده است.

به گفته وی، با استفاده از این دستگاه 400 نیروگاه از فیلترهای نانویی بهره‌مند شدند، ضمن آنکه ماسک‌های نانویی بیمارستانی نیز وارد بازار داخلی شده است.

این مقام مسؤول تاکید کرد: محصولات مبتنی بر نانو فناوری ایرانی به 21 کشور صادر می‌شود.

طهاری با تاکید بر اینکه حجم بازار محصولات نانویی از سال 92 که این محصولات کاربردی شده، رشد 100 درصدی داشته است، خاطر نشان کرد: در سال 1392 حجم بازار این محصولات 79 میلیارد تومان بوده است که این میزان برای سال 1393 حدود 161 میلیارد تومان و در سال  1394 بالغ بر 309 میلیارد تومان برآورد شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا