فناوری نانو به جنگ سلول‌های سرطانی می‌آید

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، این پیشرفت بزرگ راه‌های جدیدی را برای درمان سرطان‌های مرگبار ارائه می‌کند.

این مطالعه که در مجله Nature منتشر شده، نشان می‌دهد که چگونه یک تیم بین‌المللی محققان از دانشگاه‌های رایس، دورام و دانشگاه‌های دولتی کارولینای شمالی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا نانوماشین‌های تک مولکولی را آزمایش کرده و بتوانند به راحتی از طریق غشاء سلول‌های هدف گرفته شده عبور کرده و دارو رسانی کنند.

در یک آزمایش انجام شده در دانشگاه دورام در انگلستان، به مدت یک تا سه دقیقه طول کشید تا نانوربات‌ها از دیواره سلول سرطانی پروستات تونل زده و عبور کنند و در نهایت بلافاصله موفق به کشتن سلول سرطانی شوند.

دکتر "رابرت پال" از دانشگاه دورام که رهبری این پژوهش را بر عهده دارد، معتقد است که این ماشین‌ها می‌توانند برای درمان انواع سرطان‌ها، از جمله آنهایی که به درمان مقاوم هستند، مورد استفاده قرار گیرند.

وی اظهار کرد: "ما به سمت تحقق آرمان‌های خود حرکت می‌کنیم تا بتوانیم با استفاده از نانو ماشین‌های فعال با نور، سلول‌های سرطانی مانند تومورهای پستان و ملانوم پوست، مخصوصا آنهایی که به شیمی‌درمانی مقاوم هستند را هدف قرار دهیم."

وی افزود: "این فناوری پس از توسعه، می‌تواند تغییرات بالقوه‌ای را در درمان غیر تهاجمی سرطان ایجاد کند و به میزان قابل توجهی بقا و رفاه بیماران را در سطح جهانی بهبود بخشد."

این نانوماشین‌ها باید با سرعت 3 میلیون بار در ثانیه چرخانده شوند تا خود را از بدن عبور دهند و بر حرکت براونی، غلبه کنند.

حرکت براونی (Brownian motion) در فیزیک به نوعی از حرکت تصادفی ذرات غوطه‌ور در سیال (مایع یا گاز) بر اثر برخورد این ذرات با اتم‌ها یا مولکول‌های سیال گفته می‌شود.

یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: "این نانوماشین‌ها بسیار کوچک هستند و ما می‌توانیم 50 هزار عدد از آنها را در قطر موی انسان جای دهیم."

تحقیقات این دانشمندان ادامه داشته و این تیم قصد دارند تا آزمایشاتی را بر روی میکروارگانیسم‌ها و ماهی‌ها انجام دهند که در صورت موفقیت، این آزمایشات بر روی جوندگان انجام خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا