رئیس احتمالی ناسا خواهان بازگشت به ماه

جیمز برایدن استاین، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا از اوکلاهاما، به عنوان کاندید برای جایگزینی چارلز بولدن، رئیس کنونی ناسا معرفی شده است.
اگر این گزینه به تایید سنا برسد، میراث دار سازمانی خواهد شد که اکنون در حال ساخت سنگینترین موشک جهان برای ارسال فضانوردان به مقاصد نامعلوم است.
برایدن استاین بارها خواستار بازگشت آمریکا به ماه و همچنین حفاری یخ آب این قمر برای استفاده از اکسیژن و هیدروژن آن به عنوان سوخت برای ناوگانی از ماهواره ها شده است.
وی ماه گذشته به یک گروه اکتشافگر ماه گفت: "از زمان کشف یخ در ماه تا به امروز، هدف آمریکا باید در جهت ایجاد یک پایگاه دائمی از کاوشگرها و ماشین آلات در این قمر و ارسال هر از گاه یک ماموریت سرنشین دار برای اهداف علمی و تعمیرات به آن می بود.
برایدن استاین همچنین خواستار تسریع استفاده دولت از سرویس های فضایی خصوصی شده بود. وی در جریان یک سخنرانی در ماه نوامبر اظهار کرده بود: " دولت آمریکا میداند که در آینده و حتی امروز تنها مشتری سرویس های فضایی روتین خواهد بود و قادر به ارائه این خدمات نیست.
ناسا در حال حاضر از شرکت های خصوصی برای ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین آلمانی استفاده میکند. فضانوردان آمریکایی تا قبل از سال آینده قادر به پرواز با موشکهایی خصوصی به فضا نخواهند بود.
برایدن استاین پس از تحصیل در رشته های اقتصاد، تجارت و روانشناسی در دانشگاه رایس تگزاس به عنوان خلبان به خدمت نیروی هوایی آمریکا درآمد. وی در ماموریت های جنگی در افغانستان و عراق به خدمت پرداخت و همچنین در در عملیات های ضد موادمخدر در مرکز و جنوب آمریکا شرکت کرد. برایدن استاین همچنین مدیریت یک موزه هوافضا در اوکلاهاما را بر عهده داشت. وی از زمان انتخاب در کنگره در سال 2011 تاکنون، سابقه فضایی متعددی برای خود تشکیل داده است: وی در کمیته علوم، فضا و فناوری مجلس نمایندگان خدمت کرده و برای گ پنهان مرتبط با فضا همچون یک کنفرانس حمل و نقل فضایی سازمان فضانوردی آمریکا سخنرانی کرده است.
برایدن استاین در سال 2016 لایحه ای را به مجلس معرفی کرد که در آن ناسا پس از ساخت پایگاه بر روی ماه باید سفر فضایی انسان به مریخ را تقویت کند و نقش در حال توسعه سفرهای فضایی خصوصی را تقویت کند. این لایحه در مرحله کمیته فرعی متوقف شد.
برایدن استاین در مورد مساله تغییرات آب و هوایی با ترامپ هم عقیده است و در مورد اهمیت آن ابراز تردید کرده است. وی طی یک سخنرانی در سال 2013 در مجلس نمایندگان، نقش انسان در گرم شدن جهانی را کم اعتبار خوانده از باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا،  در مورد صرف هزینه های اضافی برای تحقیقات گرمایش زمین به جای پیش بینی آب و هوا انتقاد کرده بود. وی خواستار حذف گازهایی گلخانه ای از قوانین فدرال و توسعه اکتشافات نفت و گاز در زمین و سواحل فدرال شده بود.
مساله اصلی پیش روی رئیس آینده ناسا شامل حفظ موشک سنگین سیستم پرتاب فضایی و فضاپیمایی سرنشین دار اوریون در مسیر توسعه است. نخستین پرواز این دو سیستم برای نوامبر 2018 برنامه ریزی شده بود اما احتمالا بر اساس گزارش ماه آوریل اداره پاسخگویی دولت آمریکا به تعویق خواهد افتاد.
چارلز بولدن، رئیس کنونی ناسا یک فضانورد کهنه کار با سابقه 4 سفر  بر روی شاتل فضایی است.
 
مترجم: سمانه سالاری
منبع: Nature
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا