ارتباط مشکلات مالی با تشدید میگرن در حاملان یک ژن خاص

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، ساعت زیستی یا بیولوژیک یک چرخهٔ تقریباً ۲۴ ساعته در فرایندهای زیست‌شیمیایی، فیزیولوژیکی، یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها است. در مورد انسان، اختلال در ساعت زیست‌شناختی می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری شود.

 این اولین بار است که تاثیر ژنتیک ساعت بدن روی ابتلا به میگرن مشخص شده است.
ژن ساعت بدن نقش مهمی در تنظیم بسیاری از الگوهای ریتمیک بدن از جمله درجه حرارت بدن و یا سطح کورتیزول، هورمون اولیه استرس، دارد.
میگرن به یک بیماری عصبی جدی و ناتوان کننده اطلاق می شود که حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان گرفتار ان هستند؛ همچنین براورد می شود که هر سال حدود 27 میلیارد یورو در اتحادیه اروپا و حدود 17 میلیارد دلار در آمریکا هزینه مالی دارد.
پس زمینه میگرن به اندازه زیادی پیچیده است و شامل شمار زیادی از ژن ها و تعامل آنها با اثرات محیطی می شود؛ میگرن از طریق مسیرهای متعدد در سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. مشخص شده است که واریان های ژن های ساعت بدن (که بر نحوه کنترل و واکنش بدن به تغییرات محیطی مانند تغییرات در نور تاثیر دارد) بر اختلال های روحیه تاثیر دارند بنابراین تصور می شد که با میگرن نیز ارتباط دارند.
در این مطالعه جدید، گروهی از محققان مجارستان و انگلیس 999 بیمار را از بوداپست و 1350 بیمار را از منچستر برای دو واریان ژن ساعت بدن (پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی، SNP ها) و نحوه ارتباط آنها با ابتلا به میگرن مورد بررسی قرار دادند.
محققان در این مطالعه متوجه شدند که ارتباط مستقیم و معنی داری میان این ژن و میگرن وجود نداشت اما زمانی که فاکتور استرس را مورد بررسی قرار دادند، مشاهده کردند که واریان های این ژن مورد بررسی احتمال ابتلا به سردردهای میگرن گونه را در افرادی که دچار مشکلات مالی بودند، حدود 20 درصد افزایش داد.
نتایج این مطالعه در کنفرانس ECNP در پاریس ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا