بررسی مقایسه ای دی ان ای ساکنان قطب شمال

مطالعات جدید انجام شده روی میتوکندری دی ان ای افراد امروزی قبایل اینوپیات Iñupiat نشان می دهد که ریشه نخستین همه افراد این نژاد و جمعیت اینوپیات های آلاسکا ، کانادا و گرینلند ، از ارتفاعات و مناطق شمالی آلاسکا نشات گرفته اند .

لازم به توضیح است که میتوکندری دی ان ای از طریق مادر به فرزندان منتقل شده و در هر مرحله تغییر نسل ، تنها تغییرات کوچکی خواهد داشت . مطالعات جدید و نمونه برداری های ژنتیکی انجام شده ، نشان می دهد که بقایای میتوکندری دی ان ای افراد قبیله هاپلو گروپ کاملا مشابه اسکیمو های فعلی و باستانی این منطقه است و مشابه آن در افراد مناطق شمالی و روستاهای این منطقه دیده می شود .

پیش از این گمان می رفت گروه های جمعیتی هالپو نو اسکیموئی haplogroup of the Neo-Eskimos جایگزین مردم ساکن این منطقه و اسکیموهای قدیمی شده اند . در همین زمینه جنیفر . ای . راف Jennifer A. Raff از پژوهشگران دانشگاه شمال غرب Northwestern University در یک نشست خبری اعلام کرد : " حضور دی ان ای هر دو گروه مردمان haplotypes در مناطق شمالی نشان می دهد که اسکیمو های قدیمی و جدید هر دو از اجداد مردم فعلی این منطقه و نژاد اینوپیات Iñupiat محسوب می شوند . "

سومین گروه مردم این منطقه ،  گروه هاپلو haplogroup در مناطق جنوبی تر آمریکا مشاهده می شوند . احتمالا ژن این افراد توسط نخستین گروه مهاجران به آمریکا ، منتقل شده باشد .

نظریه دیگر پژوهشگران در مورد این گستره ژنتکی و شرایط مورد مشاهده قرار گرفته شده ، بحث امکان ازدواج و انتقال ژنتیکی بین اقوام Athapascan و Iñupiat است که نشان دهنده ارتباط بین این دو گروه نژادی از دوران باستان تا امروز است .

در همین زمینه ام . جفری هایس  M. Geoffrey Hayes از دیگر اعضای این تیم پژوهشی اعلام کرد : " ما در بررسی های خود دریافتیم که سلسله نژادی و دودمان اعضا و ساکنین روستاهای مختلف در نواحی ساحلی این مناطق ، مشابهت های فراوانی دارد . این موضوع نشان دهنده ازدواج های گسترده ای بین این اقوام در طول تاریخ است ( در این مطالعات تنها انتقال ژن از طریق زنان مد نظر قرار داشته است ) در حقیقت ، زمانی که ما ترکیب ژنتیکی این جوامع را در مناطق شمالی و نزدیک به قطب بررسی می کنیم ، به مشابهت ها و قرابت این مردم پی برده و در مجموع می توان آن ها را از یک ریشه و جمعیت نژادی دانست . این موضوع دقیقا مطابق با افسانه ها و داستان  های روایت شده توسط کهنسالان این قوم است . "

لازم به توضیح است که پژوهشگران در نظر دارند به تحقیقات خود در این زمینه ادامه داده و بر اساس اطلاعات منتشر شده ، پژوهش های بعدی ، شامل مطالعه و بررسی ژنتیکی کروموزوم های Y  خواهد بود که از طریق جنس مذکر به نسل های بعدی منتقل می شود .