چه میزان درد در چهره شماست؟

با ابداع نوعی سیستم جدید کامپیوتری، امکان شناسائی و تشخیص میزان درد در صورت افراد وجود داشته و این سیستم می تواند به پزشکان در مواجه با بیماران مختلف و درمان آن ها کمک کند.  این سیستم همچنین می تواند با شناسائی مناطق مختلف صورت و تغییرات ظاهر شده در صورت و درجه بندی آن میزان درد را در چهره هر فرد تشخیص دهد.

این روش اندازه گیری می تواند در شناسائی درد واقعی از درد غیر واقعی به پزشکان کمک کند. در حقیقت بر پایه اطلاعات این سیستم پزشکان می توانند مسکن هایی را بر اساس نیاز واقعی بیماران تجویز کرده و افرادی را که با اعتیاد به این مسکن ها برای دریافت آن تظاهر به درد می کنند را تشخیص دهند.

جفری کوهن (Jeffrey Cohn) از اساتید دانشگاه پیتسبورگ ایالات متحده آمریکا که در این مطالعات مشارکت داشت اعلام کرد: «این روش اندازه گیری می تواند در شناسائی درد واقعی از درد غیر واقعی به پزشکان کمک کند. در حقیقت بر پایه اطلاعات این سیستم پزشکان می توانند مسکن هایی را بر اساس نیاز واقعی بیماران تجویز کرده و افرادی را که با اعتیاد به این مسکن ها برای دریافت آن تظاهر به درد می کنند را تشخیص دهند.»

دیانبو لیو (Dianbo Liu) سازنده این سیستم کامپیوتری که با کمک موسسه فناوری ماساچوست این سیستم را طراحی کرده است اعلام کرد: «اندازه گیری هدفمند میزان درد، یک موضوع پیچیده محسوب می شود.»

میزان دردی که افراد با آن مواجه می شوند معمولا متفاوت است و پزشکان بر این اساس اقدام به تخمین میزان درد و تجویز مسکن می کنند که این موضوع بیشتر بر اساس گفته های بیماران انجام می شود.

در این مطالعات، لیو و تیم همکارانش اقدام به ترسیم الگوریتم درد در چهره افراد مختلف بر اساس نوع واکنش فیزیکی و تغییرات ثورت آن ها در برابر درد کردند در این طرح ویدئوهایی از افراد مختلف در حین مواجه شدن با درد تهیه شده و برای نمونه از فردی که دارای درد در کتف خود بود درخواست شد تا بازویش را در جهتی که درد ایجاد می شود حرکت داده و تغییرات چهره  اثرات و تفاوت های ظریفی که بر اثر درد در صورت نقش می بندد نیز ترسیم شد تا به کمک آن میزان درد هر فرد شناسائی شود.

وی در این رابطه می گوید: «درد در برخی بخش های صورت به طور خاص آشکار می شود. برای نمونه چین ها و لرزش هایی در اطراف بینی و دهان بر اثر درد پدیدار می شوند که با افزایش درد این لرزش ها هم بیشتر می شوند. در این آزمایش ها مشخص شد سیستم کامپیوتری فوق به نسبت نیروی انسانی خطای کمتری داشته و فریب نمی خورد. مطالعات و آزمایش های انجام شده روی این سیستم در دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که این سیستم کامپیوتری دارای دقتی 85 درصدی است در حالی که این میزان در افراد آموزش دیده و متخصص 55 درصد است. »

در این پروژه فاکتورهایی مانند سن و جنسیت مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد افزایش سن تاثیری به سزا در رویکرد فرد در مواجه با درد دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا