جهادانشگاهی؛ مدلی موفق برای تولید دانش، روش آموزی و به کارآوری

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، فخاری در نشست مشترک با رییس این نهاد اظهار کرد: با توجه به مطالعات و مشاوره های که از نهادهای مختلف گرفتیم قول داده بودیم که شهرداری و مجموعه مدیریت شهری و شورا چابک شود؛ اما این چابک سازی به این معناست که به جای ایجاد اداره جدید و تکرار کارهایی که تخصصی برخی از سازمان و اداره هاست، آن کار را به مرکز که تخصص آن حوزه را دارد واگذار کنیم.

عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران افزود: به هر حال آموزش، پژوهش و به کارآوری و تکنولوژی تخصصی است که مجموعه ای مانند جهاددانشگاهی، به طور گسترده در زمینه های مختلف و تخصصی و دانشگاهی به پیش برده است؛ بنابراین ما هم در بحث مطالعات و هم در بحث سندها و پشتوانه های کار کمیسیون های تخصصی یکی از بهترین نهادهایی که می‌توانیم با پرهیز از سیاست زدگی از آن کمک بگیرم جهاددانشگاهی است. با توجه به زمینه‌های مختلفی که کار شده و توان تولید تکنولوژی که در این نهاد وجود دارد در واقع کارهای تخصصی و خوبی در حوزه‌های علوم اجتماعی و فرهنگی انجام شده است.

وی تأکید کرد: جهادانشگاهی یک مدلی از الگوی دانشگاه نسل سوم است. در کشور دانشگاه نسل سوم نداریم، اما جهاددانشگاهی به الگوی دانشگاه نسل سومی بسیار نزدیک است. منظور از این الگو این است که هم تولید دانش می کند، هم روش آموزی اتفاق می افتد و هم به کار آوری در آن محور پررنگی است و می تواند به موضوعات مهمی همچون حمل و نقل شهری واصلاح اقتصاد شهری و … کمک کند.
فخاری با اشاره با بیان این که در شورا تلاش می‌کنیم از پشتوانه جهاددانشگاهی استفاده کنیم، بیان کرد: در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی به جای رفتارهای سلیقه ای و خیریه ای و شخص محور سعی می‌کنیم از الگوهای پژوهشی، همکاری و پشتوانه جهاددانشگاهی استفاده کنیم تا الگوهای توسعه ای را براساس مطالعات علمی و با طراحی و بومی سازی درست برای شهر استفاده کنیم.

حضور جهاددانشگاهی یک فرصت و سرمایه است

عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران با اشاره به این که حضور جهاددانشگاهی در تهران یک فرصت و سرمایه است، افزود نهادهای علمی و مرتبط با فناوری که در تهران وجود دارند سرمایه‌های بزرگ تهران هستند. اما باید مراقب باشیم که تمام این سرمایه‌ها را ببینیم و مراقب باشیم آنها را به ساکنان و مستأجران تقلیل ندهیم و یک جزیره علمی برای خودشان نباشند. اولین مسأله این است که این نهاد ساکن تهران خدمت‌رسان به شهر باشد و در کنش‌ها اجتماعی و آفرینش‌های اجتماعی و …شهر مشارکت و سهم داشته باشد. به دلیل گستره زمینه‌هایی که جهاد به آن ورود کرده و هم سلامت علمی، فرهنگی و اعتقادی مجموعه جهاددانشگاهی که یک ارزش ویژه است با اتکا به این‌ها فساد زدایی کنیم و تغییر الگوهای درآمد اقتصادی شهر را ممکن کنیم.

وی اظهار کرد: تلاش خواهم کرد بتوانیم ارتباط موثرتری با نهادهای مختلف به ویژه جهاددانشگاهی داشته باشیم و از توان و تخصص آن به نفع مردم شهر بهره ببریم.

فخاری تصریح کرد: ظرفیت خوب رسانه ای جهاددانشگاهی مانند ایسنا، ایکنا و سینا پرس نیز فرصت بزرگی است که با توجه به کارنامه روشن، مثبت و سالم این نهاد از آن برای جامعه پذیری جوانان بهره ببریم.

استفاده از توان جهاددانشگاهی برای اصلاح هویت فرهنگی

عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران بیان کرد: وجود مراکزی مانند امام، انقلاب و ولایت فقیه، گردشگری و … در جهاددانشگاهی نشان می‌دهد این نهاد زمینه‌های لازم را  کاملا مرتبط با نیازهای تاریخی و فرهنگی دیده است که این خود کمک می‌کند بتوانیم برای تاریخ خوانی کودکان و جوانان و اصلاح هویت فرهنگی از توان جهاددانشگاهی به خوبی استفاده نماییم.

در ادامه این نشست دکتر طیبی به ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: ما در جهاددانشگاهی به انتقال تکنولوژی علاقه داریم و توانمندی‌های خوبی هم در این نهاد وجود دارد.

رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر این که در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی و فرهنگ می‌توانیم با شهرداری همکاری داشته باشیم، گفت: در حال حاضر فرصت خوبی وجود دارد و تهران الگوی مناسبی است برای این که مدل این شهر را به شهرهای دیگر منتقل کنیم.

وی در ادامه افزود: در تولید داخل با چند مشکل مواجه هستیم؛ یکی عدم اعتماد مدیران به توان داخل و دیگری عدم شناسایی به موقع نیازها است.

دکتر طیبی اظهار کرد: برای صاحب تکنولوزی شدن باید با برنامه ریزی درست به تولید بپردازیم و یک آزمایشگاه مرجع نیز برای تأیید تولیدهای داخل کشور داشته باشیم و از کشورهای صاحب تکنولوژی در مقابل بازاری که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم امتیاز انتقال تکنولوژی بگیریم.

همچنین در این نشست دکتر پورعلی اظهار کرد: یکی از کارهای جهاددانشگاهی این بود که سهم دانشگاهیان را در فرآیندهای سیاستگذاری تقویت کند و حضور و نگاه دانشگاهی را توسعه بخشد. برای این کار هم ابزاری تدارک دیده شد و مرکز افکارسنجی این نهاد توانست سهم خوبی را ایجاد کند.

وی افزود: دولت قوی در کنار جامعه قوی می‌تواند حرکت توسعه ای داشته باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در بحث‌های اجتماعی، فرهنگی و … موثر بوده است، گفت: شهر ساخته می شود اما اگر شهروند به موازات آن ساخته نشود شهر بیش از یک کالبد نخواهد بود، زیرا کالبد یک بخش است اما روح با مفهومی به نام شهروندی عجین شده است.

گفتنی است، نشست مشترک الهام فخاری عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران و دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی امروز، 11 شهریورماه با حضور دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی و ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی این نهاد برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا