ساخت نمونه آزمایشگاهی حسگر الکتروشیمیایی گاز متعفن فاضلاب

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر میرزایی اظهار کرد: در گروه فیزیک پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی طرح‌های زیادی اجرا شده است که ساخت نمونه آزمایشگاهی حسگر الکتروشیمیایی گاز H2S یکی از این طرح‌ها است.

رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی افزود: در این طرح ضمن طراحی و ساخت سامانه حسگری، گاز سولفید هیدروژن به وسیله حسگر الکتروشیمیایی ساخته‌شده آشکارسازی شد و خصوصیات آن نظیر زمان پاسخ، محدوده خطی، زمان بازیابی و کمترین حد آشکارسازی تعیین شد.

وی "تبدیل مولکول‌های آلی سنگین به مولکول‌های سبکتر با استفاده از بیومولکول‌ها و نانو ذرات مغناطیسی" را دیگر طرح اجرا شده در گروه فیزیک پژوهشکده علوم پایه کاربردی عنوان کرد.

میرزایی افزود: در این طرح شکست مولکول‌های سنگین نفت به مولکول‌های سبکتر با استفاده از بیومولکول‌ها و نانوذرات مغناطیسی انجام گرفت که کاهش قابل ملاحظه‌ای در ترکیبات سنگین به خصوص آسفالتن و افزایش گروه ترکیبات اشباع هیدروکربنی حاصل شد.

رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی ادامه داد: از طرفی در این گروه بر مبحث "بهره‌برداری از نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن در کاهش ویسکوزیته نفت سنگین" نیز کار پژوهشی انجام شد که در این طرح با بکارگیری نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن، ویسکوزیته نفت سنگین به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داده شد. 

وی با اشاره به "تولید آنزیمی سوخت زیستی (بیودیزل) به کمک نانوذرات مغناطیسی از منابع مختلف روغنی" افزود: در این طرح با تثبیت آنزیم بر روی نانوذره مغناطیسی از آن برای تولید بیودیزل از روغن، به عنوان بیوکاتالیست استفاده شد.

میرزایی "ساخت نانو زیست حسگر تشخیص مواد آلی فسفره " را دیگر طرح‌ اجرا شده در گروه فیزیک عنوان کرد و گفت: در این طرح زیست حسگر آنزیمی تعیین غلظت‌های بسیار کم سم دفع آفات نباتی دیازینون در محیط آبی به صورت درجا و با استفاده از فناوری نانو ساخته شد. 

رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی برنامه‌های آتی گروه فیزیک را "افزایش مقیاس پروژه شکست مولکول‌های سنگین نفتی از مقیاس آزمایشگاهی تا مقیاس نیمه صنعتی" و "بازیافت پسماند یا ارتقای محصولات حاصل از پسماند به کمک فناوری‌های نو" عنوان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا