رژیم غذایی تقدیر زنبورهای عسل را رقم می زند

پیش از این، بسیاری از دانشمندان تصور می کردند چیزی در غذای ملکه که یک ترشح از غدد زنبورهای پرستار به نام ژله سلطنتی بود، عامل این تفاوت است. اکنون یافته یک پژوهش جدید نشان داده مولکولهای سیگنال دهنده در خوراک زنبورهای کارگر جوان است که که رشد جنسی آن ها را در کنترل نگه می دارد.

این رژیم که ترکیبی از گرده و عسل موسوم به "نان زنبور عسل"است، از طریق نوع خاصی از میکروآران ای ها حرکت می کند که مولکول های غیرکدگذاری شده آران ای برای تنظیم بیان ژن هستند.

این خوراک حاوی سطوح بالاتری از میکرو آران ای های گیاه نسبت به ژله سلطنتی است، از این رو محققان دانشگاه ناجیانگ چین تصمیم گرفتند تاثیر این مولکول ها را بر رشد زنبورهای عسل بررسی کنند.

آن ها دریافتند زنبورهایی که در آزمایشگاه با نان زنبور و مکمل میکرو آران ای گیاه تغذیه شده بودند؛ رشد آهسته تر و جثه و رحم کوچکتر از لاروهایی داشتند که با این مکمل استفاده تغذیه نشده بودند. میکرو آران ای های گیاهی همچنین تاثیر مشابهی بر لاروهای مگس میوه داشتند.

آزمیشات بیشتر نشان داد که یکی از رایجترین میکروآران ای های گیاهی در نان زنبور بر ژن TOR تاثیر می گذارد که طبقه اجتماعی زنبورها را تعیین می کند.

این مطالعه نشان داد که تحقیقات بیشتری در مورد دانستان شکل گیری طبقات زنبورهای عسل نیاز است و عملکرد ناشناخته ای از میکروآران ای های گیاهی را شناسایی کرد که در تنظیم دقیق رشد لاروها دخیل است.

مترجم: سمانه سالاری