دولت یازدهم و رشد چندین برابر تولید علم و فناوری

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دولت یازدهم به ریاست حجت الاسلام «حسن روحانی» با وجود همه مشکلات ناشی از تحریم، توانست برنامه ها و سیاست های خود را در حوزه های مختلف پیش ببرد که به کسب موفقیت های بزرگی نایل شده است.

در حوزه علم، پژوهش و فناوری نیز دولت تلاش خود را به ایجاد و توسعه هرچه بیشتر زیرساخت ها از جمله ایجاد مناطق علم و فناوری معطوف کرد که رشد 92 برابری شرکت های دانش بنیان از دستاوردهای آن است.
به گفته «بهزاد سلطانی» رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 92 تنها 33 شرکت دانش بنیان تاسیس شد که این تعداد در سال 96 به سه هزار و 32 شرکت بالغ شده است و این عدد نشان از 92 برابر شدن این شرکت‌ها دارد.
به بیان سلطانی، از سال 92 تاکنون سرمایه 25 میلیارد تومانی تایید شده صندوق نوآوری و شکوفایی به 2 هزار و 33 میلیارد تومان افزایش یافته و تنوع خدمت صندوق از 1 خدمت در سال 92 به 20 خدمت در سال 96 تغییر یافته است .
وی میزان اشتغال ایجاد شده از سوی صندوق را اشتغال 56 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم عنوان کرد و افزود: در اقتصاد 330 میلیون تومان هزینه ایجاد اشتغال پایدار دولتی است در صورتی که در اقتصاد دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی با 100 میلیون تومان توانستیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم.
شرکت های دانش بنیان به شرکت هایی گفته می شود که ایده ها را تبدیل به محصول می کند و براساس تعریف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی(شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

توسعه زیر ساخت های فناوری و نوآوری
بر پایه سرمایه گذاری و تلاش های انجام شده در دولت یازدهم، مسیر رشد علمی کشور صعودی شده و به استناد اطلاعات پایگاه علمی بین المللی «ISI»(موسسه اطلاعات علمی) و «اسکوپ»، در جایگاه شانزدهم در تولید علم قرار گرفته است.
موضوعی که «وحید احمدی» معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرکل شورای عالی علوم، در گفت و گو با ایرنا به آن اشاره کرد.
وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، 50 هزار مقاله ومدارک علمی در پایگاه ISI ‌ را تولید کرده‌اند.
احمدی یادآور شد: برپایه گزارش پایگاه بین المللی ISI در سال 2012، سهم ایران از مقاله های دنیا 1.4 درصد بود که اکنون به 1.8 درصد ارتقاء یافته است. همچنین در تولید مقاله های برتر، سهم ایران در 2012 میلادی تنها 0.8 درصد به شمار می رفت و اینک به 2.2 درصد افزایش یافته است.
بنابر گزارش های منتشر شده، رتبه علمی کشور افزایش قابل توجهی یافته است اما باید در نظر داشت که موفقیت فعالیت های علمی و فناورانه درگرو فراهم آمدن شرایط برخورداری از نیروی انسانی متخصص و نوآور، وجود زیرساخت های پژوهشی، اعمال مشوق ها و حمایت های مادی و معنوی و تخصیص بودجه لازم است.
بر همین اساس، دلیل افزایش رشد علم و فناوری در ایران را می توان تداوم حمایت دولت یازدهم به ویژه در فعالیت های دانش بنیان دانست؛ حمایت هایی از قبیل احداث چهار پارک علم و فناوری جدید در مدت چهارسال دولت یازدهم و ساماندهی 1554 قطب علمی، حمایت از تجاری سازی طرح های دانش بنیان و کسب اعتبارات برای تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی با وجود محدودیت شدید منابع در کشور که نشان از عمل گرایی و دوری دولتمردان از شعارزدگی و وعده های ظاهری بوده است.
همچنین در موفقیت دولت تدبیر و امید همین بس که در شرایطی که دولتمردان پیشین، عزم جدی برای تحقق بند (هـ) ماده 16 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی با این هدف که تا پایان برنامه به 3 درصد برسد، از خود نشان ندادند، دولت فعلی با مدیریت صحیح منابع برای تحقق این هدف راهبردی، کمر همت بست.
از سوی دیگر، پیش از این توجه دولت ها بیشتر به سمت سرمایه گذاری مستقیم در تحقیق و توسعه معطوف بود در حالی که دولت یازدهم با شناسایی نقاط ضعف و قوت سیاست های علم و فناوری، تلاش کرد با رویکرد تجاری سازی از طرح ها و پروژه های اولویت دار توسعه فناوری حمایت گسترده ای به عمل آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا