سرطان‌های شایع در نوزادان

 دکتر محمد فرانوش در آستانه برگزاری کنگره هماتولوژی نوزادان اظهار کرد: نوزادی از دوره بلافاصله پس از تولد تا ۲۸ روزگی اطلاق می شود و در کنگره هماتولوژی نوزادان به مباحث مختلف علمی در حوزه هماتولوژی نوزادان همچون کم خونی نوزادان، همولیز در نوزادان، تزیق خون، ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت)در نوزادان، انکولوژی (سرطان های) نوزادان و سندروم نارسایی مغز استخوان می پردازیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات هماتولوژی در نوزادان با تظاهرات خونی نشان داده می شود، افزود: مهم ترین بیماری خونی در نوزادی زردی است که در برخی از نوزادان با منشأ ایمنی و به دلیل بیماری خونی ایجاد می‌شود. این مساله نیاز به درمان‌های خاص و در برخی موارد تعویض خون نوزاد یا تجویز داروی اختصاصی دارد.
دبیر علمی کنگره هماتولوژی نوزادان ادامه داد: کمبود پلاکت از دیگر موارد مورد بحث در این کنگره بوده و به طور کلی به دو علت مادزادی و کمبود پلاکت مادر ایجاد می‌شود. همچنین تزریق خون، پلاکت یا پلاسما به نوزاد و دلایل این موضوع و معیارهای تزریق نیز در کنگره مورد بحث قرار می‌گیرد.
فرانوش به موضوع لخته شدن غیر طبیعی خون یا ترومبوز در نوزادان اشاره کرد و بیان داشت: این مسئله دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و در برخی موارد کاتاترها (لوله و شیلنگ‌هایی که در بدن نوزاد مثلا در ناف، رگ‌های بزرگ و ران نوزاد تعبیه می‌شود)، در صورتی که مراقبت صحیح نشود می‌تواند سبب تروبوز در بدن شود.
وی افزود: ترومبوز دلایل مادرزادی نیز می‌تواند داشته باشد همچنین عفونت‌های خونی و مغزی از دیگر دلایل ترومبوز به شمار می‌رود.
دبیر علمی کنگره هماتولوژی نوزادان به موضوع سرطان در نوزادان اشاره کرد و گفت: سرطان‌های نوزادان اغلب از دوران جنینی همراه آن بوده و انواع تومورهای شکمی، کلیوی، کبد و مغز از جمله این سرطان‌ها در نوزادان به شمار می‌رود و به طور کلی تحقیقات نشان داده که اختلال ژنتیکی عمده دلیل ایجاد تومورهای مختلف در نوزادان است.
فرانوش با بیان اینکه موضوع پیوند مغز استخوان نوزادان نیز در این کنگره بررسی می شود، عنوان کرد: بیماری‌های متابولیکی مادرزادی، برخی نقایص اختلال گلبول سفید و نقایص اختلال در ایمنی مادرزادی در صورتی که بموقع تشخیص داده نشود ممکن است منجر به مرگ نوزاد شود که در این بیماری‌ها می توان با پیوند مغز استخوان به بیمار کمک کرد.
دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران 'هماتولوژی نوزادان' 22 تا 24 شهریور در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی www.iph0s2017.com مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا