کنترل آفت گوجه فرنگی به کمک طبیعت

سفيد بالك، حشره‌ای است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آفت‌های زراعی به‌حساب می‌آید. این حشره ازنقطه‌نظر اقتصادي اهمیت زیادی دارد و اغلب باعث  انتقال بيماري­هاي ويروسي به گیاهان می‌شود.

روش اصلی کنترل این آفت در زمین‌های کشاورزی، مصرف سموم شیمیایی است که اغلب در مقادیری بالاتر از مقدار مورد نیاز مصرف گردیده و درنتیجه ضمن ايجاد مقاومت تدریجی در این آفت، آلودگی محصول توليدي و صدمه به محيط زيست را نیز به همراه دارد.

به‌منظور غلبه بر این مشکل، محققین کشورمان در تلاشی پژوهشی، نوعی ماده سازگار با محیط زیست به نام «کائولین» را برای کنترل آفت سفیدبالک در گیاه مهم گوجه‌فرنگی به کار گرفته و به نتایج ارزشمندی نیز دست یافته‌اند.

در این پژوهش که توسط محققینی از سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي جیرفت، سازمان جهاد کشاورزي جنوب کرمان و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کل کشور انجام شده، کاربرد پودر کائولین در دو غلظت 3 درصد و 5 درصد در 2 تا 3 بار محلول‌پاشی به فاصله 10 روز، با آفت‌کش شیمیایی موسوم به استامی-پراید مقایسه شده است.

روش اصلی کنترل آفت سفیدبالک در زمین‌های کشاورزی، مصرف سموم شیمیایی است که اغلب در مقادیری بالاتر از مقدار مورد نیاز مصرف گردیده و درنتیجه ضمن ايجاد مقاومت تدریجی در این آفت، آلودگی محصول توليدي و صدمه به محيط زيست را نیز به همراه دارد.

نتایج این پژوهش که در گلخانه مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي جنوب استان کرمان واقع در جیرفت انجام شده، نشان می‌دهد که به‌کارگیری محلول پودر کائولین 5 درصد با دو بار تکرار و همچنین محلول 3 درصد آن با سه بار تکرار، می‌تواند به همان خوبی آفت‌کش شیمیایی ذکرشده، سفیدبالک ها را کنترل نماید.

طبق این نتایج که در مجله «علوم و فنون کشت‌های گلخانه‌ای» وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان منعکس گردیده، محققین اظهار داشته‌اند که پودر کائولين به دليل نحوه تأثير غير شيميايي و نيز عدم تأثير سوء بر محيط زیست و ساير موجودات غير هدف، گزینه ­ای مفید و ارزان برای کنترل این آفت است.

با توجه  به مزاياي متعدد این روش شامل عدم آلودگي محيط و محصول، هزينه کم و در دسترس بودن، کائولین مي‌تواند در آینده و در برنامه‌های کنترل آفت سفیدبالک به‌جای حشره‌کش‌های شيميايي استفاده شود و از این طریق می‌توان گامی مؤثر در جهت کاهش مواد شیمیایی در کشاورزی برداشت.

منبع: نامور، پ. و همکاران. 1396. بررسی کارایی پودر کائولین در کنترل سفید بالک (Bemisia tabaci Gennadius) در گلخانه‌های گوجه‌ فرنگی جیرفت. علوم و فنون كشت هاي گلخانه اي، 8(2): 87-81.