کشف مکانیسمی برای سرکوب تومور مغزی

به گزارش  ایسنا، محققان مکانیسمی که Id4 از طریق آن ژن MMP2 را خاموش‌ می‌کند، شناسایی کردند؛ این مولفه، پروتئین Twist1 را که برای بیان MMP2 لازم است، مهار می‌کند.

چنین موفقیت علمی هدف دارویی جدیدی را برای کاهش تهاجم سلول‌های تومور در بیماران در اختیار می‌گذارد و می‌تواند نشانگر جدیدی ارائه دهد که در پیش‌بینی شانس زنده‌ماندن بیماران مبتلا به گلیوبلاستوم کمک کند.

گلیوبلاستوم، مرگبارترین شکل تومور مغزی است و با تهاجم به بافت مغزی طی فرآیندی خاص به مرگ منجر می‌شود. این فرآیند به سلول‌های منفرد امکان حرکت از میان بافت مغزی نرمال را می‌دهد و چنین موضوعی امکان برداشتن کامل تومور را در عمل‌ جراحی غیرممکن می‌سازد.

تیم تحقیقاتی به دنبال درک مکانیسم‌هایی بود که تهاجم تومور به بافت عادی را در گلیوبلاستوم هدایت می‌کنند.

دانشمندان با استقاده از «اطلس ژنوم سرطانی» (TCGA) نشان دادند بیان Id4 با شانس زنده‌ماندن بیماران مبتلا به گلیوبلاستوم رابطه مستقیم و با بیان ژن MMP2 رابطه عکس دارد.

این داده‌ها نشان می‌دهد عدم‌کنترل ژن MMP2 در اثر کاهش بیان Id4 در گلیوبلاستوم مولتی‌فرم، می‌تواند در مرگ بیماران مبتلا به این سرطان دخیل باشد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Oncogene ارائه شده است.